Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Feltolkade prover fördel för Citytunneln

Publicerat tisdag 24 oktober 2006 kl 05.00

Sveriges största byggprojekt, Citytunneln i Malmö, är ett av de mest välundersökta projekten i landet. Men många av de prover som gjorts i berggrunden har feltolkats. Provborrningarna har visat sig förstöra det berg man tagit upp. Och mitt i Malmö förväntade man sig därför det värsta, men resultatet blev förbluffande bra.

– Vi pumpar faktiskt mindre grundvatten än vi hade räknat med, baserat på våra förundersökningar. Dessutom har vi sett att bergets mekaniska egenskaper, mängden sprickor, är bättre än vi hade trott, säger Gösta Eriksson, som är geotekniker.

Feltolkningarna har lett till både positiva och negativa överraskningar. Det man trodde var krosszoner visade sig vara fast berg, större områden av svaga bergslager var små lokala försvagningar och stora sprickbildningar hade orsakats av själva provborrningarna.

I ett och ett halvt år har man nu jämfört de verkliga förhållandena under Malmö med vad man från början ansåg provtagningarna visade.

Färdig tidigare än beräknat
I fallet stationsbygget under Triangeln mitt i Malmö har feltolkningarna gjort att man kommer bli färdig tidigare än beräknat. Vid en annan del av tunnelbygget har feltolkningar gjort att man stött på mer grundvatten än väntat, vilket lett till förseningar.

Hur kunde man ta så fel? Det är frågan Citytunnelprojektet skall svara på genom att vetenskapligt och systematiskt sammanställa provresultaten, tolkningarna och verkligheten.

Material som landets tekniska högskolor och andra större byggprojekt ska få ta del av. Bland annat har man tolkat ett provresultat som en stor och besvärlig krosszon, men som visade sig vara ett flera miljoner år gammalt och lättforcerat korallrev.

– Nu ser vi att korallrev har tolkats som risk för en förskjutning, och det är ett väldigt positivt besked vi fått nu, att verkligheten innebär att vi inte behöver brottas med ett sådant problem, säger Gösta Eriksson.

Tveksamma försäkringsbolag
Just osäkerheten kring tunnelprojekt har gjort att försäkringsbolag tvekat att försäkra stora tunnelprojekt.

Men enligt Gösta Eriksson borde de nyvunna erfarenheterna leda till att fler vågar satsa på projekt under jord.

– Ja det tror jag, jag är övertygad om det. Genom att beräkningar, tolkningar, värderingar, blir mer precisa, är jag tämligen övertygad om att man kommer vara mer benägen att använda underjorden, säger Gösta Eriksson.

Flera tunnlar under Köpenhamn
I Köpenhamn har man som resultat av tunnelbanebygget, den danska Metron, vågat satsa på nya stora borrade fjärrvärmetunnlar under den danska huvudstaden.

– Lösningen på många storstadsproblem är säkert att utnyttja underjorden i stor omfattning. Här till exempel, här bygger vi en stor station mitt inne i Malmö, och vad märker omgivningen av det? Lite lastbilstrafik ut och in från våra arbetsområden, två ganska begränsade ytor där vi påverkar stadens liv, säger Gösta Eriksson, geotekniker i Citytunnelprojektet.

2011 beräknas Citytunneln vara klar.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".