Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Haverikommissionen utreder båtolycka

Publicerat tisdag 24 oktober 2006 kl 11.48
Stridsbåt 90.

Statens haverikommission ska undersöka varför en av marinens båtar av modellen Stridsbåt 90, sjönk natten till tisdag i Stockholms skärgård. Ekot har läst den senaste inspektionsrapporten från den sjunkna båten som gjordes den 8 maj i år, och den visar att båten hade tolv anmärkningar.

Mikael Wendel, överinspektör vid marinens fartygsinspektion säger att en anmärkning, var om luckorna längst fram i fören, var täta.

– En punkt är en osäkerhet om stävluckornas täthet. Man har gjort ett spolprov och båten är efterkontrollerad och godkänd 15 maj, alltså någon vecka efter har man kontrollerat spolprov och godkänt den punkten, säger Mikael Wendel.

Det fanns alltså risk att vatten kunde läcka in?

– Ja, det är klart. Tätheten innebär det, att det kan läcka in om det inte är tätt, så man har gjort en kontroll av det.

147 båtar av modellen Stridsbåt 90
Marinen har sammanlagt 147 båtar av modellen Stridsbåt 90. Båten används till exempel för att föra iland kustjägare och därför finns det så kallade stävluckor som kan öppnas längst fram.

Bakom stävluckorna sitter en vattentät dörr. Allt för att förhindra att vatten ska kunna komma in i själva båten.

Men enligt uppgifter till Ekot från marinens fartygsinspektion har marinen genom åren haft problem med att Stridsbåt 90:s stävluckor ibland tar in vatten.

Har funnits sedan 90-talet
Stridsbåt 90 har funnits inom marinen sedan i början av 90-talet. Men det är inte de enda problemen på båtarna.

Även den vattentäta dörren, som alltså är monterad bakom stävluckorna, har ibland läckt.

Marinens fartygsinspektion har också påtalat detta vid sina inspektioner och bristerna rättats till.

Hade tolv anmärkningar
Den sjunkna båten med marinens betäckning 848, hade sammanlagt tolv anmärkningar när inspektionen gjordes den åttonde maj i år.

Förutom att det fanns som heter, ”osäkerhet om stävluckornas täthet”, så var inte vred på den vattentäta dörren justerat och sirenen eller tyfonen ombord fungerade inte.

De här punkterna var åtgärdade en vecka senare. Det fanns också en anmärkning om att handtaget för handlänspumpen i maskinrummet, var borta, det handtaget sattes dit den 20 juni.

Oklart vad som orsakade olyckan
Vad som orsakat förlisningen är oklart. Men Stridsbåt 90 är en båtmodell som ska klara hårda förhållanden, med till exempel höga vågor. Statens haverikommission ska nu göra en utredning.

– Jag hoppas att de får fram något konkret väldigt snart, så att vi kan vidta någon åtgärd. Om det är något som har brustit, som det uppenbarligen har, vill ju vi få det åtgärdat väldigt snabbt så att vi kan fortsätta, säger Hans Frössén, säkerhetsofficer inom marinen.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".