Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler dör i bilolyckor i Ryssland

Publicerat söndag 4 augusti 2002 kl 12.30
I Ryssland ökar just nu bilolyckorna kraftigt. Mer än 30 000 människor dör årligen på vägarna, mycket mer än i väst, trots att Ryssland fortfarande har avsevärt färre bilar.
Under första halvåret i år ökade antalet döda i trafiken med 13 procent jämfört med samma tid förra året. Om ökningen skulle stå sig för hela året, vilket förstås inte är säkert, kommer nästan 35000 människor i år att dö i trafikolyckor i Ryssland. Det är nästan fyra gånger mer per capita än i Sverige. Dödligheten sjönk i början av 90-talet men sedan 1997 har det varit en markant ökning. Fler bilar Den ökade dödligheten hänger direkt samman med att antalet bilar i Ryssland ökar starkt, säger polisöversten Viktor Kontratjev vid inrikesministeriet. När Ryssland närmar sig samma biltäthet som i väst kommer antalet olyckor att minska, det visar internationella studier, säger han. Ryssland har idag 140 bilar per tusen invånare mot det tredubbla i väst, men siffran ökar snabbt och det är de nya privatbilisterna som orsakar olyckorna, säger Kontrajev. Om några år kan det börja bli en minskning av olyckorna, bland annat när en obligatorisk bilförsäkring träder i kraft. Vid en bensinstation i Moskva har förarna mer praktiska förklaringar till att olycksnivån i Ryssland är så oerhört hög. Mutad trafikpolis Första förklaringen, säger en utav männen, är de dåliga vägarna och vägsystemet. Huvudvägen mellan Moskva och Petersburg går rätt genom samhällen och bilisterna måste titta efter hål i vägbanan istället för att följa trafiken. Andra förklaringen, fortsätter han, är dåligt underhållna bilar. Tredje förklaringen är att trafikpolisen ägnar sig åt att ta mutor i stället för att se till att trafiken flyter. Men en bilskollärare som övningskör med elever på en stor asfaltplatta alldeles in till har en annan förklaring. Förarnas fel Det är förarnas fel, menar bilskolläraren, de saknar elementär kultur inte bara bakom ratten utan i livet i övrigt. Om de annars uppträder som svin, hur kan de då vara änglar när de kör, frågar han sig. Och faktiskt, nere på bensinstationen håller de flesta förarna med om att det är bristande disciplin hos de själva som är främsta olycksorsaken. Till och med polisöverste Kondratjev med sina vetenskapliga förklaringar är inne lite på samma linje när han säger att ryska förare utmärks av att de kör först och tänker sen. Få använder bilbälte Fast en kvinnlig bilförare som tankar en stor amerikanare vill göra ett litet tillrättaläggande: Kvinnorna beter sig mer anständigt bakom ratten och kör över huvudtaget bättre än männen, säger hon. På ett sätt kan man i varje fall helt klart säga att bilförarna själva är skyldiga, inte till antalet olyckor men till antalet döda. Ryska bilister har nämligen i stort sett aldrig på sig säkerhetsbälte, det anses pjoskigt och fjantigt.
Sten Sjöström, Moskva
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.