Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot nya resevillkor

Publicerat måndag 5 augusti 2002 kl 07.27
SJ:s förslag till nya resegarantier får stark kritik av Konsumentverket. Konsumentverket anser att de nya resegarantierna är otydliga och det är för svårt för resenärer som drabbas av förseingar eller inställda tåg att få ersättning.
– Vi vill ju att resenärer när det blir fel, eller inställda tåg eller förseningar på tåg ska ha möjlighet att få tillbaka hela eller delar av biljettpriset och också ha möjlighet att få skadestånd för de följdskada som det kan bli, säger Lotta Danin, ansvarig för reseområdet på Konsumentverket. Vad kan det vara för en följdskada till exempel – Det skulle ju kunna vara att man inte kommer fram till en tandläkare i tid eller en teaterbiljett eller något sådant. Konsumentverket tycker att SJs förslag till nya resevillkor är luddiga och att det fortfarande är alldeles för svårt för resenärerna att få ersättning för sina kostnader på grund av försenade eller inställda tåg. SJ gör idag en bedömning från fall till fall om en resenär ska få ersättning för sina kostnader. Gunnar Sävenstedt, chef för affärsutvecklingen på SJ menar att det är svårt att dra gränsen för när och hur resenärer ska få ersättning eftersom resenärerna drabbas olika. Han ger som exempel att arbetsinkomster kan variera och att det är skillnad på förluster för en biobiljett som blir förstörd på grund av en försening hos SJ, och förlorade kontrakt i form av miljoner kronor. – Det är ju tycker vi en svår fråga och därför vill vi gärna ha en dialog med Konsumentverket om hur vi ska tolka den här ambitionen som de har för att komma ett steg vidare i den riktningen, säger Gunna Sävenstedt. SJ ska nu förhandla med Konsumentverket om resevillkoren, och Gunnar Sävenstedt tror att man kan nå en överenskommelse före årsskiftet. – Det är en absolut ambition från vår sida att vi ska få en förenklad hantering och att vi ska få en större kunskap hos våra konsumenter om vilka regler som de facto gäller. Mycket av svårigheten bygger på att man inte riktigt vet vad det är som gäller inte gäller, och att vi dessutom ska få en betydlig snabbare hantering från vår kundtjänsts sida, säger Gunnar Sävenstedt. Rebecka Svensén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.