Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sänkta hastigheter efter höjda trafikböter

Publicerat onsdag 25 oktober 2006 kl 12.03
Trafikövervakning.

Hastigheterna på de svenska vägarna har sjunkit märkbart efter att trafikböterna höjdes kraftigt den första oktober. I snitt minskade farten med tre procent jämfört med samma tid förra året. 

Om trenden håller i sig kan det innebära upp mot 60 färre döda i trafiken enligt Vägverket. För många bilister påverkar just rädslan för böter.

– Det är onödiga pengar att åka för fort, säger Morgan Bäckström.

Så det här med att böterna har höjts kraftigt kan påverka vilken hastighet du håller?

– Ja, det gör det, mer nu än tidigare, säger han.

– Visst tänker man på det, även om jag tillhör den cyklande skaran, säger Christina Evertsson.

Men när du kör bil så tänker du på den kostnaden?

– Ja, det gör jag, säger hon.

– Det påverkar nog en del, man tänker sig nog för så man inte kör för fort, säger Mikael Hultberg.

Tänker man mer på det efter den kraftiga höjningen?

– Ja, det gör man, säger han.

Den första oktober fördubblades fortkörningsböterna upp till som mest 4 000 kronor och att döma av de mätstationer som Vägverket har på 26 olika platser i landet så har det också haft effekt.

Jämfört med samma tid förra året sjönk medelhastigheten med tre procent. Vid de automatiska hastighetskamerorna är sänkningen ännu större, över tio procent.

Oväntat stor effekt
Jan Moberg på Vägverkets huvudkontor tror det är informationen kring böteshöjningen och polisens storsatsning på kontroller som gett resultat, men effekten blev större än han räknade med.

– Vi är positivt överraskade. Vi vet att det är väldigt svårt att ändra beteende med hastigheten. Vi ser det som en framgång och att det ser väldigt lovande ut, säger Jan Moberg på Vägverket.

Koloxidutsläppen minskar
Sänkningen handlar om några få kilometer i timmen, men enligt Jan Moberg kan det ändå innebära upp mot 60 färre döda i trafiken varje år om det håller i sig, samtidigt minskar utsläppen av koldioxid.

Peter Grön är trafikpolis i Jönköping som på onsdagen haft kontroller på både E4an och i centrala Jönköping, det var ovanligt få stoppade, och även han tycker sig ha sett sjunkande hastigheter efter att böterna höjdes.

– Det är svårt att på så kort tid säga om det är verkligheten, men det är den tanke jag har. Som privatperson tycker jag också att de stora topparna har gått ner, säger han.

Ska man våga tro att det här håller i sig eller är det ett övergående fenomen?

– Nu kommer de här beloppen lite som en chock för folk och man kanske har det i åtanke. När det har gått en tid, köper man de här beloppen, säger Peter Grön, trafikpolis i Jönköping.

Daniel Rundqvist, Ekot i Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".