Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Goda tider för Fiat

Publicerat torsdag 26 oktober 2006 kl 07.41
Siffrorna vänder.

På torsdagen presenterar bilföretaget Fiat sin delårsredovisning. Efter många förlustår vände siffrorna uppåt för ett knappt år sedan.

Det blåser nya vindar i det italienska företaget, säger Luca De Meo, som är varumärkesansvarig för Fiat Auto.

– Det är ett helt annat företag. Inte bara tack vare siffrorna utan också på grund av attityderna, viljan att konkurrera, entusiasmen och kreativiteten, säger Luca De Meo trendig i kritstrecksrandig kostym och svart slips med minimala lila prickar.

Intervjun görs på Fiats testanläggning, en vacker stor gammal gård öster om Turin.

Runt oss surrar ett femtiotal italienska journalister redo att provköra nya versioner för att sedan smaka trakten Piemontes vin, som står framdukat.

Kort presentation
Att 660 000 panda-bilar har sålts de tre senaste åren hör till fakta som dras vid en kort presentation.

– Pandan avspeglar världen. Den är bilen för alla, hävdar Luca De Meo och påstår att den skiljer sig från konkurrenterna i sin prisklass. Den är liten men med mycket teknologi och varianter, så kunden kan själv välja sin Panda.

Fiats modell Punto är ”stylish”, som han säger, ett villkor för att sälja i Italien.

Enligt EU ligger Fiat bäst till bland europeiska biltillverkare vad gäller avgasutsläpp. Luca De Meo talar om en lång erfarenhet av alternativa bränslen från Brasilien, men det har hittills behövts mer stöd från regeringen och bensinbolagen för att satsa på flexi-fuel modeller.

– Poängen är att vi inte kan göra det ensam. Så vi behöver stödet från bolag och regeringen, säger han.

Bra försäljning i Brasilien
Diamanterna i försäljningen är Brasilien och Italien. År 2001 gick Fiat in på den kinesiska marknaden med tillverkning där, men det går trögare än väntat. Argentina, Turkiet och den nygamla marknaden Australien är lovande. Men inte Skandinavien.

– Skandinavien har alltid varit en tuff markand för oss, säger Luca De Meo.

Motorjournalisterna lyfter på huvarna och provsitter. Alla vet att även om det vänt, så är Peugeot, Opel och Ford inga lekkamrater. Pierluigi Bonora på Il Giornale tror att Fiat klarar sig bättre nu av två skäl.

– Det har rationaliserats och framförallt gör Fiat snygga bilar, säger han.

Alice Petrén, Ballocca
alice.petren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".