Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Påhittiga partier raggar väljare på nya sätt

Publicerat fredag 23 augusti 2002 kl 17.23
Dom politiska partierna tar nu till alla möjliga knep för att fånga väljarnas uppmärksamhet. Innan den 15 september kommer du mötas av allt från dörrknackande politiker till reklam i radio - visar en genomgång som p4 Kalmar gjort. Handlar du mat i ett köpcentrum i Kalmar kan du till och med mötas av kommunalrådet Kjell Henrikssons uppmaning från en tv-monitor om att rösta på S.
Också kommunalrådet Birgitta Elfström manar matkunderna att gå och rösta. - Jag ser att du kommit ihåg brödet. Men du glömmer väl inte bort att gå och rösta, säger hon på tv-skärmen vid kassan. Andra inslag i årets valrörelse är budskap från storbildstv-n på fotbollsarenan fredrikskans som påminner om dom vi hörde i matbutiken - och satsning på reklam i reklamradiokanalerna - det gör inte bara socialdemorkaterna utan flera andra partier. Ombudsmannen Johan Persson som också faktiskt syns på tv-monitorerna på köpcentrat i Kalmar har tillsammans med kollegan Mona Jaensson varit USA under valrörelserna där, och man kan ju fråga sig om man hämtat inspritation där. Men Johan Persson vill inte erkänna nån koppling. Johan Persson tror inte heller på att kopiera valrörelsen i USA till svensk modell, men det finns ett moment som är starkt i USA bland annat som han tog intryck av. - Dörrknackningen! Redan i år kommer flera socialdemokrater i länet knacka dörr. Ett annat parti som är inne på samma linje är moderaterna som till och med satt upp ett mål. Ombudsman Sonny Lindgren säger att man ska träffa 10.000 väljare i Kalmar kommun innan valet. Det här med direkt kontakten väljare öga mot öga är något som flera partier menar blir allt viktigare. Folkpartiets valombudsman Piere Edström talar om att det är viktigare att synas än att hålla tal. Centerpatiets ombudsman Anders Åkesson säger att man försöker träffa väljare på marknader och torg bland annat, och kristdemokraterna som synts på markander sen tidigt i våras, säger via ombudsman Åke Nilsson att man nu är ute varenda dag för träffa människor. Att ta kontakt med väljarna per telefon är däremot mindre populärt i år. De som kommer bli uppringda är mest dom unga första och andragångsväljarna. Moderata Ungdomsförbundet satsar nämligen stort på telemarketing. Ungmoderaten Niklas Wykman som driver personvalskampanj satsar på att komma i kontakt med 6000 väljare i länet med hjälp av telefon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.