Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kunder ofta missnöjda med mäklare

Publicerat torsdag 24 maj 2007 kl 10.49

Den som upplevt problem med sin fastighetsmäklare har svårt att få upprättelse. Enligt Riksrevisionen fungerar inte tillsynen av mäklarna eftersom fastighetsmäklarnämnden är för passiv.

En ny undersökning från Riksrevisionen visar att var femte köpare och mer än var tredje ägare av småhus ansåg att mäklaren inte förmedlat affären på ett korrekt sätt.

De vanligaste problemen som konsumenterna upplever handlar om undersökningsplikten, budgivningen och bjektsbeskrivningen. Ofta står ord mot ord eftersom dokumentation saknas om vilken information som har förmedlats mellan mäklare och konsument.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".