Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Yngre lärare dåliga på läsinlärning

Publicerat onsdag 8 januari 2003 kl 11.57
Det behövs mer lärarkunskaper för att hjälpa barn med dyslexi. Det konstaterar forskare vid Växjö Universitet som fortbildrar lärare och forskar kring läs-och skrivsvårigheter. Ett unikt projekt där man följt skolbarn med dyslexi från andra klass till gymnasiet ska nu mynna ut i en helt ny lärobok som ska bli en slags handledning för lärare.
Enligt forskaren Christer Jacobsson är det de yngre, nyutbildade lärarna som har sämst kunskaper i just läsutveckling, medan äldre lärare som varit ute längre och arbetat har fått mer utbildningstid kring just läsning.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".