Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Yngre lärare dåliga på läsinlärning

Publicerat onsdag 8 januari 2003 kl 11.57
Det behövs mer lärarkunskaper för att hjälpa barn med dyslexi. Det konstaterar forskare vid Växjö Universitet som fortbildrar lärare och forskar kring läs-och skrivsvårigheter. Ett unikt projekt där man följt skolbarn med dyslexi från andra klass till gymnasiet ska nu mynna ut i en helt ny lärobok som ska bli en slags handledning för lärare.
Enligt forskaren Christer Jacobsson är det de yngre, nyutbildade lärarna som har sämst kunskaper i just läsutveckling, medan äldre lärare som varit ute längre och arbetat har fått mer utbildningstid kring just läsning.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.