Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fel på räkning kan rättas långt efteråt

Publicerat måndag 25 augusti 2008 kl 06.06

Att en räkning är betald i tid är ingen säkerhet för att man kan verkligen gjort rätt för sig. Om företaget som skickar räkningen upptäcker att kravet varit fel kan kunden bli efterdebiterad inom tre år och minst så länge bör man därför spara räkningsunderlag.

Kunder till Tele2 har har under sommaren fått flera kravbrev för att företaget missat att ta rätt betalt för bredbandskopplingar men har inte skickat med någon specificering på vilken period det varit fel.

Gunnar Wikström som är jurist vid Konsumentverket säger till Sveriges Radio Kalmar att företag har formellt rätt att efterdebitera under tre år men att det tillhör god sed att redovisa vilken tid det avser. Det ska kunderna kräva att få reda på.

Mer kring vilka betalningsrutiner som gäller hör du i förmiddagsprogrammet Skavllertorget

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".