Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Luskampanj reklamgranskas

Publicerat torsdag 5 mars 2009 kl 10.12
Nationell lusdag granskas för smygreklam i skolor. Foto:Foto Fredrik Sandberg/SCANPIX

Skolor runt om i Kalmar län har med hjälp av skolsköterskorna spridit reklam för ett företag. Nu ska kampanjen granskas av Konsumentverket. I Emmaboda har man valt att hoppa av kampanjen.

Det behövs ingen särskild lusdag på skolorna, det menar skolsköterskorna i Emmaboda kommun som valt att inte ställa upp på den omdiskuterade luskampanj som drivs av ett luskamsföretag.

Monika Påhlstorp är skolsköterska i Emmaboda kommun, där man valde att hoppa av kampanjen för några år sedan då de tyckte det kändes för mycket som en reklamkampanj. Man är också tvesam till nyttan av att ha en sådan här kampanj ett par gånger om året.

- Idag kan de flesta föräldrarna väldigt mycket, säger hon. Ofta blir vi inkopplade om man inte får bukt med det, utan får löss flera gånger.

Det är de nationella lusdagarna som utåt sett ser är en kampanj för att bli av med löss på skolan, men som egentligen går ut på att sälja en viss luskam som nu ska granskas av Konsumentverket, säger juristen Marek Andersson.

Två gånger om året hålls något som kallas för nationella avlusningsdagarna, i spåren av att löss blivit relativt vanligt bland barn i skolåldern. Men det som ser ut som en ideell kampanj, driven av två lusengagerade mammor i stockholmstrakten, är egentligen en smart affärsidé med kommersiella syften. Och det är landets skolor som hjälper till med pr och reklam.

I Kalmar län har flera skolor nappat på kampanjen, däribland alla grundskolor i Borgholm där skolsköterskorna under flera år skickat ut informationsmaterial från företaget till föräldrarna.

Men bland lusinformationen finns tydligt angivet en hemsida och där erbjuds man köpa en luskam för 300 kronor.

Stor spridning
Och kampanjen har fått stor spridning. De senaste åren har tusentals skolor över hela landet hakat på det här genom skolsköterskorna.

Försäljningen av den här luskammen har tack vare skolornas hjälp gått bra, visar vår granskning. Företagets omsättning har femdubblats på ett år och 2007 gjorde man en vinst på en kvarts miljon. Enligt företaget har 30 000 luskammar för totalt nästan nio miljoner kronor sålts delvis tack vare skolorna.

Inget reglerar reklam i skolan
Det finns inget idag som i detalj reglerar reklam i skolor, men en allmän uppfattning som gäller är att skolor ska vara reklamfria och framför allt ska information som sprids till föräldrar vara neautral och trovärdig. Och det finns sakfel i informationen på företagets hemsida, konstaterar läkemedelsverket.

Konsumentverket tycker luskampanjen är en gråzon och nu ska man dessutom granska om det är så att kammen verkligen gör barn lusfria på 3-5 dagar, något som reklamen lovar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".