Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
NYBRO

Omsorgen påverkades mest av telefel

Publicerat tisdag 10 mars 2009 kl 17.38

Omsorgen i Nybro var den del av kommunens verksamhet som drabbades hårdast av det telefonavbrott som inträffade på måndagen och varade till lunchtid på tisdagen. Förvaltningen fick styra om en stor del av sitt system för trygghetslarm.

Enligt omsorgschefen Irene Sjödahl, så verkar ingen incident ha skett på grund av avbrottet och hon tycker att förvaltningen hanterat saken bra plus att de hade lite tur:

- Jag hade träff med enhetscheferna inom äldreomsorgen i går när det här beskedet kom och då kunde vi ju snabbt samla ihop oss och ge direktiv, förklarar hon.

Då kabelbrottet slog ut kommunens växel, till vilken en stor del av omsorgens trygghetslarm går, så fick förvaltningen köra igång sitt back-up-system så att alla trygghetslarm gick direkt till SOS Alarm.

Samtidigt fick de problem med att ta emot samtal från SOS, eftersom personalens mobiltelefoner, med telia som operatör, inte heller fungerade. Detta löste de genom att bemanna ett antal fasta telefoner som SOS kunde ringa till.

Det hela tycks ha fått Irene Sjödahl att tänka efter och nu vill hon ha en förändring.

- Man märker ju hur sårbara vi är och vi har byggt upp mycket system runtomkring tekniken. Vi måste ju ha en back-up på det här systemet. Kanske då andra kontantkortshantering med andra mobiloperatörer, eller att vi har ett annat system inom kommunen som gör att vi inte blir så sårbara, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".