Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
EU-valet

Felsatsning på internetannonser

Publicerat lördag 6 juni 2009 kl 14.23

Annonser på Internet ska få fler unga att rösta i Europa-parlaments-valet. Fem kommuner i länet satsar på riktad val-info på ungdomshemsidan Bilddagboken.se, men förstagångsväljarna själva tycker att det är fel ställe att annonsera på.

- Jag vet inte om bilddagboken är rätt forum för dom som är över 18 säger, säger Henrik Bjärkse som själv är 18 år och från Kalmar. Kalmar kommuns satsning på annonser på bilddagboken tycker han är en helt felaktig strategi.

Henrik Bjärkse är bara en av flera andra ungdomar som SR Kalmar pratat med som tycker att annonseringen är en felsatsning. Hemsidan riktar sig i huvudsak till personer under 18 år, men man anser ändå att idén som sådan är god.

Det handlar om lokalt riktade annonser på ungdomscommunityt som Kalmar, Nybro, Mönsterås, Högsby och Oskarshamns kommuner annonserar på för att få ungdomar att rösta i Europaparlamentsvalet. Det rör sig om en liten så kallad banner i ena kanten på hemsidan som kostar några tusenlappar för ett par veckor.

Men Sophia Sundlin som är ungdomsombud i Kalmar kommun säger att det ändå är en hel del förstagångsväljare som besöker sidan och att hon hoppas att många ska lockas till att rösta.

- Vi får utvärdera det här, säger hon. Om det visar sig att annonseringen ändå fungerat så kan det bli intressant att gå vidare i framtiden.

Kristoffer Örstadius
kristoffer.orstadius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".