Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västervik

"Styrelsen för KLT bör avgå"

Publicerat onsdag 13 januari 2010 kl 09.08

Styrelsen för länstrafiken, KLT måste ta sitt ansvar och i sämsta fall avgå som en följd av misslyckandet med tågtrafiken på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Det menar Hans Ellervik som sitter i Västerviks kommunfullmäktige för VDM, Västerviks demokratsika parti.

Kritiken har varit hårt mot styrelsen i Kalmar länstrafik KLT, efter beslutet att all tågtrafk på tjustbanan mellan Västervik och Linköping ställs in från nästa vecka och fram till maj.

Problemen med trafiken har pågått länge utan någon lösning och informationen om vad som varit på gång har varit dåligt. Och nu kräver VDM att styrelsen tar sitt ansvar:

– Jag anser att de inte skött sina uppgifter, framförallt är det en informationsbit. Har man verkligen tömt ut alla möjligheter?  Vi kan inte se det, vi har iallfall inte fått någon som helst information. Så vi anser att KLT:s styrelse och de som leder det här måste ta sitt ansvar nu, säger Hans Ellervik. 

Hur då?

– I sämsta fall bör de ju avgå.

Hans Ellervik pekar på att det är stor skilland mellan att pendla med tåg och buss. Det handlar bland annat om trafiksäkerhet och möjlighet att arbete under resan. Och främst är han kritisk till birsten på informaton från styrelsen i KLT.

Ordförande i den är Ulf Nilsson som säger att efter sommaren nästan all tid för KLT:s VD gått åt till att försöka få ordning på tågtrafiken.

Att tågtrafiken inte fungerar beror enligt Ulf Nilsson på en rad saker. Inte minst när det gäller underhåll där man haft stora problem med tåg som står stilla som följd. Det är enligt Ulf Nilsson ett generellt problem inom järnvägen, där inte tillverkarna utan fristånde verkstäder sköter servicen, något som bland annat kan ge problem med garantier.

Dessutom har samarbetet med Östgötatrafiken som är de som skriver alla tågavtal tidigare inte fungerat bra.

 – Det var betydande bekymmer med ledningen för Östgötatrafiken, vart fall på VD nivå. Nu bytte de VD i oktober och sedan dess har vi skapat en gemensam plattform med Östergötland och vi är numera helt överens med östgötarna. Och det är också en viktigt förutsättning för att lyckas med det här, att alla drar åt samma håll, säger Ulf Nilsson.  

Men Han Ellervik är inte nöjd med det beskedet. Att se till så att sammarbetet fungerar och att KLT och Kalmar län har inflytande är styrelsens sak att se till menar han.

– Man måste ju ha lika mellan de två Ötraf och KLT isåfall, då är det ju ännu värre. Då har man ju inte tillsett att det var bra från början.

Leif Johansson
leif.x.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".