Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

TV-reklam nytt i lokal valrörelse

Publicerat måndag 18 januari 2010 kl 08.24

Inför höstens val har de största partierna i länet fem gånger mer i kampanjbudget än de mindre.

De stora partidistrikten har runt en miljon medan småpartierna har 200 000- 400 000 kronor.

Partierna kommer att satsa på affischer annonser och kampanjarbete . Nytt för i år är att de stora kommer att satsa på lokal TV-reklam. Det har de mindre partierna inte råd med.

Eva Schröder på Folkpartiets länskansli ser ändå inte de olika ekonomiska förutsättningarna som orättvisa.

Fp-distriktet har 400 000 i sin valbudget. Cirka en fjärdedel går till kandidaternas kampanjer resten till val material och sedan får de förlita sig till ideella insatser från medlemmar och sympatisörer.

Hur mycket partierna förfogar över beror till stor del på resultatet i föregående val.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".