Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Oskarshamn

Tar upp kampen om konsumenterna

Publicerat fredag 5 februari 2010 kl 16.40
1 av 2
Sådan här syn ska inte längre finnas i Oskarshamn. Foto: Janne Rindstig/SR Kalmar.
2 av 2
Magnus Johansson. Foto: Janne Rindstig/SR Kalmar.

Skyltfönster som gapar tomma i Oskarshamn ska bli ett minne blott. För nu ska Oskarshamn på allvar ge sig in i kampen om att locka till sig länets konsumenter.

I höstas drog det treåriga projektet Marknad Oskarshamn igång och för första gången har nu en centrumutvecklare anställts på heltid. Han presenterades på fredagen och heter Magnus Johansson. Han lämnar en tjänst på OKG för att försöka lyfta handeln i Oskarshamn.

Han blir spindeln i nätet för att samordna ett 50-tal intressenter som gått samman för att lyfta handeln. Tre miljoner kronor finns att använda under de tre år projektet är tänkt att finnas.

- Det här en satsning som inte aldrig funnits tidigare kring handeln i Oskarshamn, säger köpmannaföreningens ordförande Göran Ohlsson till Sveriges Radio Kalmar.

Omkring 300 miljoner kronor beräknas varje år försvunna från handeln i Oskarshamn genom att konsumenterna väljer att handla främst sällanköpsvaror på annat håll.

Janne Rindstig
jan.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".