Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Torsås

"Jag får med mig eleverna bättre"

Publicerat tisdag 8 juni 2010 kl 15.26

Interaktiva skrivtavlor har blivit vanligare i skolorna i Kalmar län, men än är utvecklingen bara i sin början, den nya tekniken finns inte ens på alla skolor ännu.

En interaktiv skrivtavla är en kombination av jättestor dataskrärm och white-board som lärare och elever både kan trycka på och skriva på och den är uppkopplad mot internet och att sätta ihop bilder, ljud, text och musik är bara ett par musklick bort.

På högstadieskolan Torsskolan i Torsås finns tio interaktiva skrivtavlor och flera lärare som brinner för användningen av nya teknikska hjälpmedel.

- Jag tycker att min undervisning förändrats, den har blivit mer visuell, jag tycker själv att jag har bättre struktur och får med mig eleverna bättre, säger Caroline Elnéus, som jobbat längst med tavlorna på skolan.

Hon ser också stora fördelar för elever som har svårigheter med att läsa eller skriva eller att koncentrera sig, tavlan kan göra att en elev orkar genomföra en hel lektion i helklass, något som är omöjligt annars.

Eleverna på skolan är också positiva. Selma Sabanovic och Jakob Andersson som går i klass 8A upplever stor skillnad mot "vanliga" lektioner.

- Utan tavlan blir det bara böcker, med tavlan kan man gå ut på internet och kolla olika saker, säger Selma Sabanovic.

- En vanlig lektion blir ganska tråkig, det händer inte så mycket, man tröttnar snabbt och det blir ganska stökigt i klassrummet, säger Jakob Andersson.

Initiativet till inköpet av interaktiva skrivtavlor togs av lärarna själva och så ser det ut på många skolor i länet just nu, det är mycket upp till den enskilde läraren att driva på utvecklingen.

En så stor aktör som Kalmarsunds gymnasieförbund, med nio skolor i fyra kommuner och 4.000 elever har till exempel bara totalt 30 interaktiva skrivtavlor.

Enligt tillförordnade förbundschefen Åke Liedstrand är målsättningen att öka mängden ny teknik, men han betonar också att inga lärare ska tvingas använda digital teknik.

- Det viktigaste är att eleverna inte bara möter en sak hela tiden, det måste vara variation i undervisningen och därför kanske det inte är så viktigt att alla lärare använder ny teknik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".