Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Hur smakar klädesaffären?

Uppdaterat måndag 21 juni 2010 kl 11.49
Publicerat måndag 21 juni 2010 kl 02.23
Även smak, doft och känsel går att använda i marknadsföringen. Arkivfoto: Simon Leijnse/SR

Stora svenska butikskedjor ligger efter när det gäller att använda alla sinnen i sin marknadsföring. Det säger Bertil Hultén som är Sveriges främsta auktoritet på området och undervisar på Linnéuniversitetet.

- Här blandas herr- och damkläder med babykläder, säger Bertil Hultén och pekar när P4 Kalmars samhällsprogram Fokus tar med honom på en promenad i Ölands köpstad.

- Det blir förvirrande - vart ska jag ta vägen?

Bertil Hultén är docent och vet det mesta om hur alla sinnen kan användas i marknadsföringen. För även om synen står för 80 procent av intrycken går det att använda oväntade sinnen som doft, känsel och smak även i en klädesaffär, enligt honom.

- Man kunde mycket väl ha ställt ut en vattenautomat vid badkläderna - att bjuda en kund på det kostar inte många ören.

Bertil Hultén har flera tips:

  • Dela in de stora affärerna i mindre delar för att få en mer intim och hemtrevlig miljö.
  • Dölj ventilationstrummor och rör i taket - ett täckt tak känns mer som hemma.
  • Använd musik och dofter som påminner om hur du har det i bostaden - varför inte placera doftljus vid entrén?

Det är stor skillnad mellan de stora kedjorna och de mindre, enskilda, butikerna i köpstaden.

- Här har man placerat doftljus vid entrén, säger Bertil Hultén och går in i en liten butik med heminredning.

Det är Carin Andersson som står bakom disken. Ur högtalarna kommer lugna låtar som man känner igen.

- Jag har funderat på om jag ska placera doftljusen vid entrén till butiken eller långt bak eftersom en del kunder tycker att det är jobbigt med starka dofter, berättar hon.

- Jag tycker om att bygga miljöer så att man kan få inspiration och idéer till hur man kan göra hemma. Färger är viktigt.

I gångstråket utanför butiken är Lennart Näslund på väg in i en affär.

- Jag har hört musiken i taket men har inte reflekterat över det, säger han.

- Jag tror inte att det har någon som helst betydelse. Priser och trevligt uppträdande är viktigast för mig.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".