Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Datafel stoppade recepthantering

Uppdaterat måndag 7 mars 2011 kl 16.55
Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 10.41
Apotekschef: ”Har varit förstående kunder”
(1:20 min)
Marina Fransson, chef på apoteket Sundet. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

Apotekskunder har haft det lite trassligt under förmiddagen när Apoteket AB fick omfattande dataproblem. Till exempel kunde man inte hantera några recept.

Datafelet rörde ett flertal system och drabbade hela landet. Det kan även ha drabbat vissa apotek som tillhör andra apoteksbolag än Apoteket AB.

Problemet var vid halv tolvtiden lösta på många apotek, till exempel Apoteket Sundet vid Länssjukhuset i Kalmar.

Fler drabbades

Det var inte bara Apoteket AB som hade svårt att hämta ut recept ur systemet. Även Apotek Hjärtat, Kronans droghandel, Medstop, Vårdapoteket och Samariten drabbades av problemet som fanns i Apotekets system.

– Ibland gick det att hämta ut recept ur systemet men det var instabilt, säger Johan Dahlin som är kommunikationschef på Apoteket AB.

– Det var ett internt nätverksproblem här på Apoteket. Jag kan inte svara på vilken komponent som gått sönder men det är åtgärdat nu och vi har informerat övriga apotek.

P4 Kalmar: Hur kan något sådant här inträffa?

– Det är förstås väldigt olyckligt när ett sådant här problem händer. Det finns rutiner när sådant här händer, bland annat genom att hänvisa kunderna till andra apotek. Det går att hantera sådant här manuellt.

P4 Kalmar: Är det inte väldigt sårbart att systemet kan gå sönder för så många apotek samtidigt?

– Det var väldigt många apotek som blev drabbade men inte samtliga svenska apotek och det gick att hantera inom de här rutinerna.

Kunde hjälpa kunderna senare

– Många kunder kunde komma tillbaka och vi kunde hjälpa dem när vi kom loss, säger Marina Fransson som är apotekschef på apoteket Sundet som ligger i länssjukhuset i Kalmar och drabbades av avbrottet.

– Idag har det inte varit så besvärligt som det kan vara när kunderna blir irriterade. Jag tycker att det varit förstående kunder.

P4 Kalmar: Finns det några rutiner när det blir sådana här dataproblem?

– Nej, det gör det inte. Vi kommer inte åt recepten eller kommer inte in i systemet och får ingen koppling mellan personnumret och receptet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".