Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Brister på järnvägar får vänta

Uppdaterat måndag 18 april 2011 kl 17.31
Publicerat måndag 18 april 2011 kl 04.22
1 av 2
Järnvägar i Kalmar län. Grafik: Nick Näslund/Sveriges Radio
2 av 2
Klicka för grafik

80 procent av de fel som upptäcks på länets järnvägar åtgärdas inte inom de tidsramar som Trafikverket själva ställt upp. Det visar Sveriges Radios granskning.

– Jag tycker det är sorgligt för järnvägen, säger lokföraren Lars-Inge Hållander som kör tåg runt om i Småland – till exempel mellan Nässjö och Hultsfred. 

– Framtiden har svårt för sig med underhållet. Får man inte bättre underhåll så kommer hela systemet att raderas.

Sveriges Radio har granskat de över 70 000 fel som registrerades förra året i Trafikverkets besiktningssystem och P4 Kalmar har tittat närmare på de fel som berör just Kalmar län.

Tidsramarna spräcks

Ett exempel är de dryga 2 000 fel som upptäcktes på Kust- till kustbanan från utkanten av Göteborg via Borås, Alvesta och Emmaboda till Kalmar och Karlskrona.

De flesta är mindre akuta som enligt trafikverkets föreskrifter ska åtgärdas inom tre månader, men det finns också akuta som ska avhjälpas inom två dygn.

Vår genomgång visar att i 70 procent av fallen så har underhållansvariga entreprenören här, Infra Nord, inte lyckats hålla tidsramen.

– När det uppstår fel som inte är akuta måste vi vända oss till Trafikverket för en diskussion om vad som ska åtgärdas och när, säger Ulf Andersson, regionchef på Syd Infra Nord.

Största delen försenas

Enligt Ulf Andersson så har Infra Nord framfört önskemål till Trafikverket att få ett avtal som gör det möjligt för dem att ta ett totalt ansvar för underhållet på spåret vilket man tror skulle öka standarden på banan.

När vi räknar de delar av Kust- till kustbanan som går i just Kalmar län och även räknar med Stångådalsbanan och Tjustbanan genom länet visar det sig att så många som 79 procent av felen inte klaras upp i tid.

Stångådalsbanan en utsatt sträcka

Att det finns fler fel att åtgärda än banarbetarna hinner med är tydligt, inte bara här, utan i hela landet och att det finns en koppling mellan felen och antalet inställda eller försenade tåg bekräftas av forskare vi talat med.

En utsatt sträcka är Stångådalsbanan genom Kalmar läns inland upp mot Östergötland genom Hultsfred där infrastrukturkansliets Michael Leijonhud skakar på huvudet när han delges vår granskning.

– Någonting måste hända, på till exempel här Stångådalsbanan vad gäller framtida tågtrafik, vi kan inte bese det här så mycket längre till egentligen.

Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Brister i Kalmar län tar längre tid än i riket

Fel på järnvägar i Kalmar län tar längre tid att åtgärda än det gör i resten av landet. Det framgår av Sveriges Radios granskning.

Kalmar läns järnvägar sticker ut i statistiken. Här åtgärdas inte 80 procent av felen klart i tid jämfört med knappt 60 i riket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".