Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hultsfred

Bättre matteundervisning i skogen

Publicerat söndag 17 april 2011 kl 07.13
Edvin Zeidig om lektion i skogen: ”Jag lär mig mycket då”
(1:34 min)
Rickard Karlsson och Edvin Zeidig vill hellre lära sig matte ute i skogen. Foto: Banna Thioubou/Sveriges Radio

En halv miljon kronor satsas på att utveckla mattematikundervisningen och intresset för matte på fyra skolor i Hultsfreds kommun.

Hur ska man utveckla matteundervisningen och öka intresset för matte hos eleverna? Det är tanken som ligger bakom ett projekt som finansieras av skolverket och handlar om att stödja lokala satsningar för bättre matteundervisning.

En halv miljon från Skolverket

Hultsfred kommun har beviljats drygt en halv miljon kronor i detta syfte och pengarna ska gå till fyra skolor, Vena Kyrkskola, Emådalsskolan, Silverdalens skola och Lindblomskolan. Rebecka Kahn är arbetsledare i Vena Kyrkskola.

– Vi har möjlighet att verkligen utforska och lära oss ännu mer om matte och hur vi kan använda det på bästa sätt. I och med att det är två års period, ska man försöka hinna med och få in mycket, för det tar tid, förklarar Rebecka Kahn.

Öka förmågan 

Syftet med detta projekt som finansierats av Skolverket, är att bland annat öka intresset för matte hos eleverna och öka deras förmåga att lösa matematiska problem.

I Vena kyrkskola kommer man att lägga mer fokus på grunderna på matte, genom att införa mer matte i undervisningen men framför allt, genom att ta matteundervisningen ute i verkligheten.

Lektion i skogen

Vid vårt besök på Vena kyrkskola samlades eleverna för en utflykt till skogen där de skulle ha mattelektion. Något som uppskattas av Edvin Zeidig som går i tvåan.

– Det är roligt att vara i skogen för då kan man gå runt, hämta saker och räkna. Jag lär mig mycket då, säger Edvin Zeidig.

Klassföreståndaren Rebecka Farlind ser många fördelar med denna typ av undervisning.

– Man märker att de elever som kanske inte är så intresserade av matte i läroböckerna, visar verkligen att de kan  matte när vi är ute och de får briljera mer utomhus än vad de gör in i lektionssalen, förklarar  Rebecka Farlind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".