Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Politiker: Allvarligt att järnvägarna inte sköts

Uppdaterat tisdag 19 april 2011 kl 15.13
Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 13.01
KLT kräver pengar av staten
(1:42 min)
Trafikverket tillbakavisar kritiken mot järnvägsunderhållet. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

P4 Kalmars avslöjande att brister på järnvägarna i Kalmar län är värre än rikssnittet har väckt flera reaktioner som bekräftar att underhållet är eftersatt. Men Trafikverket tillbakavisar kritiken.

Sveriges Radios avslöjade i går att brister på järnvägarna skjuts fram. Läget i Kalmar län är värre än rikssnittet.

– Det här bekräftar ju det som vi som politiker och pendlare fått uppleva regelbundet att underhållet och skötseln av våra banor inte fungerar som det ska, säger Christer Jonsson från Emmaboda som är centerpartistiskt landstingsråd.

– Det är särskilt allvarligt att länet sätts på undantag av Trafikverket.

Christer Jonsson får medhåll av partikollegan Leif Larsson i regionförbundet som kommer att ta upp frågan på regionförbundets styrelsemöte i morgon.

Smäller i skarvarna

Järnvägskonsulten Per Corshammar har gjort flera studier av läget på landets järnvägar och menar att det mindre järnvägsnätet i Småland är i ovanligt dåligt skick och får stå tillbaka för satsningar på till exempelvis södra stambanan.

– Förr när jag gick på banan hörde man att det dunkade i skarvarna. Nu smäller det i skarvarna och det visar att det är helt galet.

Håller inte med om kritiken

Linus Eriksson som är Trafikverkets chef för driftområde syd håller inte med om att underhållet av det mindre järnvägsnätet i Småland skulle vara sämre än i resten av landet. Han pekar på flera satsningar på Kust- till kust där bland annat träd röjts bort.

– Jag skulle inte påstå att Kust- till kustbanan är mer eller mindre negativt förfördelad än andra banor.

Järnväg stängdes i en vecka

Att det finns en prioriteringsordning där järnvägarna genom Kalmar län hamnar lägre än till exempel Södra stambanan blev dock uppenbart förra vintern då Stångådals- och Tjustbanan stänges för trafik under en hel vecka.

– Man hade vinterproblem på Södra stambanan och under en veckas tid låste man Linköping och vi fick inte komma in, säger Karl-Johan Bodell som är vd för KLT som ansvarar för tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanan.

Hastigheten begränsades

Det finns också exempel som bekräftar Sveriges Radios granskning om att fel som upptäcks vid säkerhetsbesiktningar skjuts fram och inte åtgärdas fullt ut förrän långt efter den tidsram som Trafikverkets föreskrifter talar om.

På Stångådalsbanan mellan Rimfora och Bjärka Säby uppstod sättningar som tvingade Kustpilentågen att köra med nedsatt hastighet i två års tid.

– Det är sånt som är frustrerande att det tar så lång tid innan man åtgärdar sådana större fel i infrastrukturen, säger KLT:s vd Karl-Johan Bodell.

KLT kräver Trafikverket på pengar

Kalmar länstrafik (KLT) har ett liggande skadeståndskrav på totalt en halv miljon kronor hos Trafikverket, efter den veckolånga avstängningen av Stångådalsbanan förra vintern. I kravet ingår också förluster som orsakats av stopp efter att Trafikverkets entreprenör glömt att slå på värmen till en spårväxel som sedan frös fast. KLT vill också ha pengar för att det tog lång tid att lyfta tillbaka det Kustpilentåg som körde fast i snön utanför Kalmar i julas.

– Man har accepterat att diskutera kravet med oss, men vi har inte fått ett tidsatt datum att förhandla om det, säger KLT:s vd Karl Johan Bodell.

Brister på järnvägar får vänta

Grafik: Nick Näslund/Sveriges Radio

#link=258852# som upptäcks på länets järnvägar åtgärdas inte inom de tidsramar som Trafikverket själva ställt upp. Det visar Sveriges Radios granskning.

Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Brister i Kalmar län tar längre tid än i riket

Fel på järnvägar i Kalmar län tar längre tid att åtgärda än det gör i resten av landet. Det framgår av Sveriges Radios granskning.

Kalmar läns järnvägar sticker ut i statistiken. Här åtgärdas inte 80 procent av felen klart i tid jämfört med knappt 60 i riket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".