Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar

Förlorad generation in på museum

Publicerat fredag 6 maj 2011 kl 16.51
Kebab och Volvo på konstmuseet
(1:33 min)
1 av 2
Klas Eriksson på sitt verk Volvo - Döner Kebab (jag rullar - roterande kebab). Foto Erika Norberg/Sveriges Radio
2 av 2
Gustav Hellberg har byggt ut Kalmar Konstmuseum med sin installation In your head. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio

Det kommer att dofta kebab på Kalmar konstmuseum i sommar. Temat på en av sommarens utställningar, som öppnar i morgon, är den förlorade generationen.

Ett av verken består av en Volvo 240 med en kebabrulle framför grillen.

En kulturkrock skulle man kunna vitsa till det, säger Klas Eriksson, konstnären bakom. Och berättar var han har fått bilen och köttet ifrån:

– Bilen är från Mörbylånga, som jag köpte av en kille som heter Rikard, via Blocket. Och kebaben är från Mustafa på Kalmar Kebab.

– Volvo 240 är ju Svenne Banan-bilen nummer ett liksom.

Och kebaben är ju en maträtt som kommer från en helt annan del av världen. Raggarbil och kebab, typiska symboler för en ung svensk kultur.

Klas Eriksson, som dessutom kommer att genomföra en performance på utställningens vernissage där han leker med Kalmar Konstmuseums logga KK, är en av de konstnärer som har bjudits in till sommarens utställning The return of the Losers (Förlorarnas återkomst).

Spara till pension

Den handlar om de yngre generationerna i vårt nordiska välfärdssamhälle som inte kommer få det lika bra som sina föräldrar. Något som märks redan nu, med svårigheter för unga att skapa eget boende, få jobb och kunna spara till en pension.

Förutom att det kommer dofta grillad kebab på konstmuseet i sommar visas målningar, videoverk och skulpturer. Och ett nybyggt rum som det kan vara farligt att gå in im, en kommentar till ett samhälle som kanske har gjort oss alldeles för beroende av trygghet och välfärd.

Flyttat till Slovenien

Konstnären Conny Blom, som skildrar hur svårt det kan vara att få lägenhet i Sverige i sitt verk Folkhemmet, har faktiskt flyttat till Slovenien för att det var lättare för honom och hans fru att sätta bo där:

– Antingen nekas vi för att man tycker vi skulle bo trångbott om vi skulle ta en enrumslägenhet och det är inte bra för oss. Eller så nekas vi för att vi inte har en inkomst som motsvarar fyra gånger hyran, säger han om svårigheterna att hitta lägenhet i svenska städer.

Många av de konstnärer som är med i utställningen har uppfattats som provocerande, bland annat visas videon där signaturen NUG målar graffitti på tunnelbanevagnar i Stockholm. Ett verk som Magnus Gustafsson, som konstnären bakom signaturen heter, har polisanmälts för.

Men även om provokationerna finns i konsten så tycker Charlotte Gustafsson Alidzanovic, som arbetar med befolkningsutveckling på Regionförbundet i Kalmar län, att de yngre generationerna kunde höras ännu mer:

– Jag tycker att de skulle säga ifrån mycket mer. Jag tror vi skulle vinna mycket på att prata mer om det här som faktiskt står i vägen för regionens utveckling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".