Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åbro fälls för reklambrott

Publicerat fredag 10 september 2004 kl 08.39

Åbro bryggerier tvingas böta 250 000 kronor för falsk marknadsföring. Bryggeriet har marknadsfört ett lättöl i Norrland, ett lättöl som enligt Västerbottens Folkblad inte finns i butikerna. Företaget anser sig dock inte gjort något fel.

IOGT/NTO kollade nio butiker i Umeå utan att hitta ölet och de menar att det hela var en skenmanöver för att få kunder att köpa de starkare produkterna, mellanöl och starköl, med samma namn.

Åbro Bryggeriers VD Henrik Dunge däremot säger till P4 Kalmar att en reklamkampanj måste köras i hela landet och då går det inte kan ta hänsyn till att ölen inte finns i vissa butiker.

Det är Bryggeriföreningens granskningsnämnd som dömt bryggeriet för brott mot reklamreglerna. Åbro kommer nu att överklaga beslutet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".