Kalmar län

Rabatter gör många till reklampelare

Facebook

Du som kund blir en reklampelare för företag när de väljer att marknadsföra sig via sociala medier som Facebook. Vill du få ta del av företagens erbjudanden så krävs det nämligen att du basunerar ut i din egen status att du befinner dig i butiken just nu.  

Publicerat tisdag 27 september 2011 kl 13:15

Något som artonåriga Julia Lindeborg inte hade tänkt på.

– Man blir ju utnyttjad nu när jag tänker efter.

Check in deals kom till Sverige i våras och går ut på att du som kund checkar in i en affär via Facebook på din smartmobil. Du får då ett erbjudande tillbaka. Men samtidigt som erbjudandet dimper ner i din telefon så dyker det upp hos dina vänner att du befinner dig i just den här butiken.

– De här systemen är utformade så att man gärna ska få en känsla av att man sitter hemma i soffan och pratar med en kompis när du egentligen kanske pratar med flera tusen, säger Markus Bylund som är forskare på SICS, Swedish Institute of Computer Science.

Och han får medhåll av Göran Nilsson.

– Jag tycker framförallt att ungdomarna blottlägger sitt liv helt och hållet.

Men Markus Bylund tror att om vi bara blir mer medvetna om våra val som vi gör även på sociala medier så kan det i slutändan vara en positiv utveckling.

– Många reflekterar nog inte över det aktiva valet att nu sprider jag ett budskap om mig själv. De flesta märken på kläder är ju också en reklampelare.

Dela

Användarkommentarer

Kommentera

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler