Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Inga planer på fler tågstopp

Uppdaterat torsdag 10 november 2011 kl 16.52
Publicerat torsdag 10 november 2011 kl 16.14
KLT: "Fortsätt uppvakta politiker"
(1:30 min)
Arkivfoto: Janne Rindstig/Sveriges Radio

Det ser mörkt ut för alla de samhällen som vill att tågen på Stångådalsbanan ska stanna vid sin station. Nio orter mellan Kalmar och Linköping vill just nu att tågen ska stanna hos dem. Men KLT som driver trafiken är rädd för att resan förlängs ytterligare i tid.


Då riskerar man mista flera miljoner i statsbidrag. Bygdeföreningen i Gullringen norr om Vimmerby driver frågan hårt om en mötesstation på orten. Det gamla stationshuset ligger kvar med sin perrong.

– Det skulle vara ett perfekt med stopp där det är en fyra mil lång sträcka på banan, tycker Berit Gunnarsson från Bygdeföreningen.

Inga pengar

Ett annat argument är att det är stor inpendling till husfabriken i samhället från bland annat Östergötland. Rockneby och Hansa city i Kalmar har också visat intresse för att få tågstopp eller mötesstationer.

– På kort sikt finns inga pengar till fler stopp eller mötesstationer. Det är inte prioriterat i nuläget i de planer som finns, säger Katharina Seijsing på Kalmar länstrafik.

– Men det finns planer att bygga vidare med ett pendeltågssystem i framtiden. För det skulle behövas en mötesstation utmed banan för att skapa bättre och tätare trafik, men inte heller det är högt prioriterat.

Skulle ta en halvtimme till

Resan tar i dag tre timmar och fem minuter. Skulle tågen stanna vid de orter som vill ha stopp så skulle resan förlängas med ytterligare 30 minuter. KLT vill istället att restiden ska förkortas i framtiden med 45 minuter. Och det är på god väg att bli det när arbetet med banan vid Bjärka-Säby söder om Linköping inleds nästa år.

Något tågstopp på småorterna lär det därför inte bli under de närmaste åren framåt. Men Katharina Seijsing på KLT tycker ändå inte att de som kämpar för tågstopp ska ge upp:

– Jag tycker att man ska visa att intresset alltid finns och att fortsätta uppvakta regionförbund och politiker. Och sedan även kräva bättre busstrafik. För att det är kanske det som på kort sikt kan komma igång, säger hon.

Kämpar för att tågen ska stanna

Berit Gunnarsson. Foto: Peter Bressler/Sveriges Radio.

#text=4792606#ortsborna få tågen att stanna till på den gamla stationen, som hela samhället  har växt upp runtomkring.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".