Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banker berättar inte om inspelade samtal

Publicerat torsdag 4 november 2004 kl 17.56

Många banker är dåliga på att informera kunderna om att deras samtal med banken spelas in och registreras och därmed följer de inte personuppgiftslagen till fullo.

Detta visar en undersökning som Datainspektionen har genomfört. Några av de banker som inte lämnar information som de ska är Föreningssparbanken Öland AB, Länsförsäkringar Bank och Stadshypotek Bank AB. Enligt lagen har kunden rätt att få veta om en myndighet eller ett företag behandlar uppgifter om kunden och vad som i så fall finns registrerat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".