Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Resecentrum hotas när KLT ska spara

Uppdaterat lördag 28 april 2012 kl 09.43
Publicerat lördag 28 april 2012 kl 08.39
"Uppdrag att ha balans i verksamheten"
(1:23 min)
Avtalen med flera resecentrum går ut i augusti och förslaget från Karl-Johan Bodell är att inte förlänga dem. Arkivfoto: Simon Leijnse/Sveriges Radio.

Flera besparingar måste göras för att komma tillrätta med Kalmar länstrafiks dåliga ekonomi. VD Karl-Johan Bodel har tagit fram mellan 15 och 20 förslag på åtgärder. Ett av dem är att stänga fem försäljningskontor i länet och istället införa en provisionsbaserad modell liknande den i Kalmar och Nybro. Enligt uppgift till P4 Kalmar riskerar KLT att gå minus 33 miljoner kronor i år om ingenting görs.

- Vi har ju ett uppdrag att ha balans i verksamheten och en av aktiviteterna att spara in på ekonomin, jag har tagit fram mellan 15 och 20 stycken, skulle kunna vara att vi stänger resecentrum vi själva upphandlar, säger Karl-Johan Bodell.

KLT betalar idag olika entreprenörer för att dom ska sköta deras resecentrum i Västervik, Oskarshamn, Hultsfred, Mönsterås och Vimmerby. Men avtalen går ut i augusti och förslaget från Karl-Johan Bodell är att inte förlänga dom. Men han hoppas inte att resenärerna på sikt ska drabbas för det. Istället är planen att ha en lösning liknande den i Kalmar, Emmaboda och Nybro där andra aktörer får provision för hur mycket biljetter dom säljer.

- Det är ett helt annat upplägg. Det är ju den typen av lösningar vi vill ha för de är betydligt billigare. Det är egna företag som inte har som grunduppdrag att bara sälja våra biljetter.

Om det blir aktuellt att genomföra förändringen försäkrar han att KLT kommer ha en dialog med respektive kommun om vilka som skulle kunna ta över biljettförsäljningsuppdraget.

Karl-Johan Bodell vill inte gå in på vad de andra mellan 15 och 20 besparingsförslagen går ut. Först ska han presentera dom för politikerna den 8 maj. Inte heller hur mycket pengar som måste sparas.

Klart är dock att KLT går mot ännu ett förlust år om inget drastiskt händer. Enligt uppgift till P4 Kalmar finns en färsk prognos på 33 miljoner minus och det finns flera delar av verksamheten som inte alls går ihop. En sån är den nystartade tågtrafiken mellan Oskarshamn och Hultsfred.

Förra året gick KLT med minus 50 miljoner kronor, ett underskott som först i början av det här året blev känt för landstingspolitikerna. Numera är KLT en landstingsförvaltning och inte som tidigare ett bolag, vilket gör att möjligheterna ökar för landstingsledningen att tidigt få signaler om ekonomin inte går ihop.

- Nu genomlyser vi ju ekonomin tillsammans på ett tydligare sätt, säger Karl-Johan Bodell, som däremot inte tycker att ekonomistyrningen var sämre när det drevs som ett bolag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".