Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KLT:s ekonomi

Även busschaufförer har tröttnat

Publicerat söndag 29 april 2012 kl 10.12
Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Trycket är stort nu för att få ordning på Kalmar länstrafiks dåliga ekonomi. Det är både landstingsledningen som trycker på och egna busschaufförer som tröttnat på alla problem och vill ha en verksamhet som fungerar.

- Det krävs en bättre styrning, säger en busschaufför till P4 Kalmar.

Tåg- och busstrafiken genom länet har varit ett ständigt ämne för debatt och diskussionen det senaste året med alltifrån det krånglande biljettsystem som gjort att busschaufförer ofta inte kunnat ta betalt av passagerarna, till plötsligt oväntade kostnader, som tillsammans ledde fram till att länstrafiken gick med 50 miljoner minus i fjol.

Resultat överaskade alla när det kom i början av det här året, även Ulf Nilsson (S) som var ordförande i KLT:s dåvarande bolagsstyrelse, och idag är den nya landstingsnämnden trafikstyrelsens ordförande.

- Ja, vi hade ingen sån information i styrelsen, och det hade ju mycket att göra med DSB:s engagemang i Öresundstrafiken, säger Ulf Nilsson, som ser 2011 som ett unikt otursfyllt år.

Krångel med biljettsystem

- Ett av skälen var ju att vi införde en ungdomsrabatt som var för generös, säger Ulf Nilsson.

När det gäller problemend biljettsystemet som uppstod då den första leverantören gick i konkurs, så säger han att det fortfarande finns en del bekymmer men att de rapporter han får innebär att det blir stadigt bättre.

Det plötsliga underskottet och en prognos som pekar mot ännu ett stort underskott i år om ingenting görs, 33 miljoner kronor enligt uppgift till P4 Kalmar, har gjort att landstingsledningen satt tydlig press på högste chefen Karl- Johan Bodell att ta fram besparingsförslag.

Även busschaufförer som P4 Kalmar talat med vill ha förändringar.

- Det är illa skött ekonomiskt sett, säger en av dem, som vill vara anonym, till P4 kalmar.

Han tycker att han ekonomin borde skötas från landstingshuset i Kalmar framöver.

- Man bör flytta ekonomienheten från Högsby till Kalmar, man behöver inte ha så mycket folk där som idag, säger busschauffören, som har mer förtroende för landstingsledningen än KLT:s ledning.

Landstinget tar kommandot

- Det krävs en bättre styrning och det ska ligga på landstingets sida med landstingsdirektör Alf Jönsson i spetsen.

Eftersom KLT upphörde som aktiebolag vid årsskiftet och numera är en förvaltning inom landstinget så har landstingsledningen också helt naturligt kommit in i budgetprocessen tidigare än vanligt. Den 8 maj förväntas Karl-Johan Bodell lägga fram sin ekonomiska prognos och sina sparförslag för landstingsstyrelsens arbetsutskott.

När det gäller möjligheten att utföra uppgifter som idag sköts i Högsby på landstingshuset i Kalmar bekräftar trafikstyrelsens ordförarande Ulf Nilsson att det kan finnas en del samordningsvinster framöver att göra.

- Trafiken får ju helt andra möjligheter att samverka med IT, ekonomi och personalfunktioner som gör att man får kvalitetsförbättringar, säger Ulf Nilsson, trafikstyrelsens ordförande i landstinget.

Kan det till och med vara så att man kan flytta en del funktioner som finns i Högsby till Kalmar?

- Det finns en diskussion om ett antal personer som kommer skiftas mellan systemen, men det har marginell betydelse vad gäller antal anställda i Högsby.

Satsning försvaras

Det återstår att se om Kalmar läns trafik och landstinget kan vända allt negativt som varit och se till att det istället för irriation och försämringar blir fler och snabbare tåg och bussar och ökat resande, som varit förhoppningen, och till och med fick politikerna att gå med på en höjning av landsingsskatten med 25 öre i fjol.

Redan har varningar höjts för att en av nysatsningarna, tåglinjen från Oskarshamn, via Hultsfred till Nässjö inte går ihop. Ulf Nilsson försvarar satsningen.

- För Oskarshamns del är det viktigt att komma ur sin kommunikationsskugga.

Så det är värt det även om det inte går ihop sig?

- Den här trafiken inklusive expressbussarna Kalmar-Oskarshamn ingår ju i det utvecklingsprogram som vi har lagt fast och där vi har höjt skatten med 25 öre för att lägga in dem i utökad trafik, så det är två olika frågor.

Hur är ditt förtroende för Karl-Johan Bodell som VD?

- Jag har stort förtroende för honom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".