Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

KLT ska spara 22 miljoner på ett halvår

Publicerat tisdag 8 maj 2012 kl 17.50
"Jag har jagat KLT natt och dag de senaste månaderna"
(1:37 min)
Karl-Johan Bodell, vd för Kalmar Länstrafiken, och Alf Jönsson landstingsdirektör. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Efter de stora ekonomiska problem som länstrafiken dragits med på sistone presenterades idag en åtgärdsplan för hur de ska komma på fötter igen. De nya biljettpriserna står för den största delen av summan men landstinget sätter även press på kommunerna för att få kalkylen att gå ihop.

Det var efter förra årets oväntade underskott på 50 miljoner kronor som landstingsdirektör Alf Jönsson under våren satt hård press på länstrafiken att få ordning på sin ekonomi. Idag presenterade trafikdirektör Karl-Johan Bodell sin åtgärdsplan för de ledande politikerna som handlar om alltifrån att få ordning på de krånglande biljettapparaterna i bussarna till att effektivera administrationen. En ny controller ska anställas för att hålla ordning på ekonomin och en genomgång av samtliga omkostnader har redan gjorts.

-- Jag har jagat KLT natt och dag de senaste månaderna, jag tycker absolut man är på rätt väg, jag är nöjd, säger landstingsdirektör Alf Jönsson idag till P4 Kalmar.

Störst förändring på biljettpriserna

Den största enskilda posten är den tidigare kända förändringen av biljettpriserna från den 1 juli där flera förmåner som finns idag försvinner och andra kommer till men där länstrafiken totalt sett tjänar nästan 9 miljoner under sommaren och hösten på oss resenärer.

-- När vi föreslår förändringar räknar vi med att det blir en och annan förlorad kund, men på det stora hela uppväger det vi vill genomföra, säger Karl-Johan Bodell på frågan om risken för att de nu kommer tappa resenärer.

Förlänger inte med entreprenören

Ett annat besparingsförslag som är känt sen tidigare är att inte förlänga avtalet med entreprenörer som driver Resecentrum åt KLT utan istället erbjuda dem ett provisionsbaserat koncept på det vis som bland annat finns i Kalmar och Nybro.

-- Det blir billigare för oss, säger Karl-Johan Bodell, som räknar med en bra dialog med kommunerna för att hitta lösningar som gör att det kommer gå att köpa biljetter i alla kommuner även framöver.

Kommuner får betala för färdtjänst

En stor post är att få kommunerna att betala det de ska för bland annat färdtjänstresorna. Vid årsskiftet tog ju landstinget ensamma över ansvaret för såväl länstrafiken som beställningscentralen som sköter färdtjänsten och det gjordes en skatteväxling där landstingsskatten höjdes och kommunalskatten sänktes i motsvarande grad. Sju miljoner ska det ge att säkerställa att de resor som inte ingick i skatteväxlingen formas som tillköp för kommunerna.

Men det råder delade meningar om den här posten. Oppositionslandstingsrådet Christer Jonsson (C) som tog del av genomgången på landstingsstyrelsens arbetsutskott är tveksam till agerandet.

-- Jag måste erkänna att det inte är lite fräckt att först göra upp med kommunerna om en skatteväxling vid senaste årsskiftet för färdtjänsten i länet och sedan efter några månader komma och påstå att man vill ha mer pengar. Om jag får gissa så kommer de berörda kommunerna mest tycka att det är generande att landstingets politiska ledning inte förstått vad man sagt ja till.

Försöker köra ikapp ekonomiska bekymmer

Totalt 22 miljoner kronor väntas alla besparingar och inkomstförstärkningar att leda till under andra halvåret i året. Prognosen har talat om ett underskott på 33 miljoner kronor. Slår man ut besparingarna på ett helt år har därmed länstrafiken kört ikapp sina ekonomiska bekymmer och kan fokusera på den utbyggnad av kollektivtrafiken, med nya, snabbare och tätare turer, som skattehöjningen på 25 öre, värd 100 miljoner kronor om året, ska gå till.

-- Det var det jag inledde mitt anförande med idag. Det är är vår viktigaste uppgift, att verkligen visa att vi inte ska sabotera den satsning som ska göras. Satsningen ska genomföras i sin helhet, säger Karl-Johan Bodell.

Totalt 22,2 miljoner sparas in under andra halvåret 2012 enligt följande:

Besparingar:

* Skärpt kostnadskontroll. Genomgång av samtliga omkostnader. 1,3 miljoner kronor.

* Avtal med Resecentrum i Vimmerby, Hultsfred, Västervik, Oskarshamn och Mönsterås förlängs inte utan erbjuds billigare provisionsavtal. Samtal med kommunerna om samordning med turistbyrå eller liknande. 1,9 miljoner kronor.

* Säkerställa att kommunerna betalar för de tjänster som färdtjänst och annat som landstinget inte fått kompensation för genom skatteväxlingen när de tog över hela ansvaret för KLT. 7 miljoner kronor.

Inkomstsäkring:

* Biljettsystemet ska fungera. 2 miljoner kronor.

Inkomstförstärkning:

* Nya biljettpriser och nytt biljettsystem där en del tidigare rabatter försvinner. 8,7 miljoner kronor.

Dessutom sker en effektivisering av administrationen:

* Nyanställning av controller ska säkra att de har tydlig översikt över ekonomiska läget.

* Samordning med landstinget inom ekonomi och IT.

* Genomlysning av administrationen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".