Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Färre väljer natur

Publicerat onsdag 15 augusti 2012 kl 06.00
Mari Gasslander: ”Roligare på gymnasiet”
(1:36 min)
Mari Gasslander. Foto: Maja Edsö/Sveriges Radio

I Sverige väljer allt färre elever att plugga naturvetenskapliga program på gymnasiet, och en doktorsavhandling av Magnus Oskarsson har visat att det är högstadielärarnas fel - deras undervisning tar död på elevernas intresse.

Men i Kalmarsundregionen har intresset för natur- och teknikprogrammen inte alls minskat, utan tvärtom har de senaste tre åren visat på en trend med ökande intresse för just de programmen.

Mari Gasslander är lärare och ansvarig för det naturvetenskapliga programmet på Lars Kagg gymnasiet.

"Fler sökande"

– Vi har inte upplevt ett vikande intresse, på vår skola har vi haft fler sökande på det naturvetenskapliga programmet på flera år. Vi kunde inte ens ta in alla sökande. Vi ser ett stort intresse för alla teoretiska programmen faktiskt.

Och statistik från Kalmarsunds gymnasieförbund visar att sökningar till de naturorienterade programmen bara ökat de senaste tre åren.

Allt färre

I Sverige väljer allt färre den naturvetenskapliga inriktningen på gymnasiet. Doktorsavhandlingen av Magnus Oskarsson visar att det är högstadielärarna som tar kål på intresset eleverna har för ämnet, genom att undervisa som saker som enligt eleverna ligger för långt ifrån deras verklighet. Men Mari Gasslander tycker inte det här kan skyllas på lärarna, hon menar att de har en svår situation, och att svaret istället kanske ligger hos gymnasiereformen.

"Inte läsa vidare"

– Och då tänker jag att det är den här nya gymnasiereformen som tydligt delar in i teoretiska och praktiska program, att man tror att går man ett praktiskt program kan man aldrig läsa vidare på högskolan, men så är det inte, man kan ju göra det ändå, men det kanske är vad eleverna tror.

Men samtidigt menar Mari Gasslander att hon ofta får höra från hennes elever att NO blir roligare på gymnasiet än på högstadiet.

"Tyngre arbetsbörda"

– Vi har många elever som säger att det är roligare att läsa naturvetenskap på gymnasiet, att de fattar och tycker det är spännande. Och det beror ju inte på att vi som undervisar på gymnasiet är bättre eller mer lämpade att undervisa i naturvetenskap, det tror jag inte. Men vi har lite mer tid och möjlighet att göra mer saker än på grundskola, vi har inte lika tung arbetsbörda som de har på grundskolan faktiskt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".