Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Regeringen vill satsa på Linköping-Järna

Publicerat onsdag 29 augusti 2012 kl 12.43
"Vi satsar på järnvägen för att det är bra"
(2:22 min)
Partiledarna passade också på att fira alliansens åttaårsdag under tågresan. Foto: Inger Arenander/Sveriges Radio.

Det kan gå snabbare och smidigare att åka tåg till Stockholm i framtiden. På onsdagen meddelade regeringens fyra partiledare att de vill bygga den så kallade Ostlänken mellan Linköping och Järna.

Dessutom vill de satsa på dubbelspår mellan Göteborg och Borås.

– För Centerpartiet har den här sträckan varit prioriterad. Centerpartister har suttit med i grupper som har verkat för snabbtåg söder ut väldigt länge. Jag tror att det är många som är glada för att regeringen nu ger klartecken för en ny södra stambana för snabbtåg för pendling, för miljön men också för godstrafiken, sa Centerpartiets partiledare och näringsminister Annie Lööf i dag.

Kostar 30 miljarder

Enligt regeringens presentation kostar det 30 miljarder att bygga ny räls för snabbare tåg mellan Järna och Linköping. Den ska påbörjas 2017 och vara färdig senast 2028.

Hur det ska betalas och hur detaljerna ser ut ska presenteras senare i september.

Reinfeldt entusiastisk

Finansministern Anders Borg, moderat, har tidigare varit tveksam till lönsamheten i den här järnvägssatsningen, men hans partiledare Fredrik Reinfeldt var entusiastisk i dag.

– Vi satsar på järnväg därför att det är bra, för att människor vill komma till jobb, att tågen ska gå bättre och lite snabbare. Det är klimatsmart och bygger bra förutsättningar för tillväxt, sa statsminister Fredrik Reinfeldt.

Sträckan med dubbelspår mellan Göteborg och Borås uppges kosta fem miljarder. I paketet ligger också mer pengar till underhåll av järnvägen. De förbättringarna ska påbörjas med en gång.

Stor irritation

Enligt regeringens kortfattade presentation ökar pengarna till underhåll med 30 procent under en dryg tioårsperiod, eller med 1,7 miljarder om året.

Det har inte gått att få svar på i dag hur mycket större underhållskostnader påverkar den budget för de kommande åren som ska presenteras om några veckor.

Folkpartiledaren Jan Björklund konstaterade det självklara – att irritationen är stor bland resenärerna över stopp och förseningar i tågtrafiken. Men alla alliansens partiledare sa att det tar lång tid att rätta till alla brister.

Långsiktiga fördelar

På kort sikt hoppas regeringen att mer underhåll kan leda till fler jobb, men långsiktiga fördelar är viktigast, sa kristdemokraternas Göran Hägglund.

– Arbetspendling underlättas. Det blir lättare att hitta jobb, söka jobb och få jobb och att ta sig till jobb. Det blir lättare för företag att transportera sina produkter på tåg och det spelar en roll för att kunna pressa ned arbetslösheten, säger kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund.

Positiv opposition

Oppositionen har efterlyst mer pengar till infrastruktur mycket länge och kommer att vara positiv till grunden i regeringens förslag.

Även många ekonomer har tyckt att regeringen borde öka tempot på det här området, men statsminister Fredrik Reinfeldt sa i dag att det inte har funnits pengar förrän nu och gick i god för att utgifterna är finansierade. Hur ska väljarna alltså få svar på senare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".