Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar

Giraffen kräver att telefonförsäljarna bättrar sig

Publicerat torsdag 30 maj 2013 kl 17.03
Centrumchefen: "Vi har bett dem tagga ner"
(4:42 min)
Giraffens köpcentrum. Arkivfoto: Maja Edsö/Sveriges Radio

Kunder som ska handla på Giraffens köpcentrum i Kalmar ska inte bli påhoppade av försäljare i framtiden. Nu kräver nämligen Giraffen att försäljarna lugnar ner sig, efter att flera kunder ha klagat på dem.

De som säljer telefoner och abonnemang i entrén har väckt starka känslor hos personer som känt sig jagade och i flera fall lurade att skriva på avtal som de egentligen inte vill ha.

Men efter att Giraffen fått klagomål har man nu pratat med företaget Phone Family och krävt att de ska lugna ner sig.

– Vi har bett dem att de ska tagga ner nu, säger Lars Fernström som är centrumchef på Giraffens köpcentrum.

P4 Kalmar: Vad innebär det?

– De får inte ropa, de ska hålla sig på sitt område och de ska ha ögonkontakt med kunden innan de tar kontakt. De har inte följt spelreglerna riktigt, säger Lars Fernström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".