Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar

Lärarstudenter behöver hjälp med skrivandet

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 05.25
"Man avslutar inte meningar"
(1:45 min)
1 av 2
Foto: Malte Lindahl/Sveriges Radio
2 av 2
Många lärarstudenter på LNU behöver hjälp med skrivandet. Foto: Scanpix

En fjärdedel av de elever som börjar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet har så stora brister i sin språkförmåga att de har svårt att klara universitetsstudierna. Därför erbjuder LNU nu hjälp till de studenter som behöver stöd med sitt skrivande.

– Man kanske inte helt avslutar meningar eller man kanske inte helt följer sitt resonemang, man syftar lite konstigt i sin text, sådan kan man behöva göra studenterna uppmärksamma på, säger Catta Torhell som är chef för universitetsbiblioteket.

P4: Men borde man inte kunna sådant när man kommer från ett studieförberedande program på gymnasiet?

– Det skulle man ju hoppas att man kunde men det är ju tydligen någonting med hur man förbereds eller vilken typ av övningar man har. Det kan ju finnas många skäl, säger Catta Torhell.

På lärarutbildningen har man sedan 2005 låtit eleverna gå igenom ett diagnostiskt prov vid början av utbildningen. Det har då visat sig att en fjärdedel av eleverna har svårigheter med sitt skriftspråk. Men problemet finns även inom andra utbilningar och cirka 400 elever per år bokar tider på det som kallas studieverkstan på universitetsbiblioteket. Ändå fler använder sig av drop in-tiderna.

Fokus där ligger just på språkhantering: både att skriva ett akademiskt riktigt språk, men också att helt enkelt skriva korrekt och begripligt.

Sedan ett år tillbaka har man också satsat på avancerade språkprogram, till exempel kan man få den text man skrivit uppläst, med så kallad talsyntes. Henrik Evertsson är texthandledare:

– Förhoppningsvis blir det enklare att få en förståelse för sin egen text, meningsbyggnad och struktur i texten genom att höra istället för att läsa om man nu har läs- och skrivsvårigheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".