Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar

Kalmar tar klivet in i framtiden

Uppdaterat måndag 17 juni 2013 kl 16.50
Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 13.44
Kalmar tar klivet in i framtiden
(1:32 min)
Bertil Dahl (V) gick upp i talarstolen på måndagen och gjorde tummen upp för översiktsplanen. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Nu har Kalmar tagit ett stort steg in i framtiden. Under kommunfullmäktigemötet på måndagen antogs en ny översiktsplan som visar hur dagens Kalmar ska bli framtidens Kalmar. Det handlar både om en utveckling i kringorterna utanför stadskärnan och en utveckling av områdena inne i staden. Planen fick ett brett stöd på mötet och antogs i enighet.

Den nya översiktsplanen ska ersätta den senaste som är från 1999. Mycket har hänt sedan dess. Till exempel diskussionen kring att kunna pendla med tåg från kommunens förområden som Rockneby och Trekanten.

– Nu har vi möjlighet att skapa en ny arbetsmarknadsregion, sa Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande, och yrkade bifall till förslaget.

I den nya översiktsplanen som antogs på fullmäktige pekas flera områden ut som ställen där det kommer kunna göras satsningar i form av en ökad service. Det är Rockney och Läckeby norr om staden där det planeras för pendeltågsstation framöver. Söder om staden pekas till exempel Ljungbyholm ut som ett område som kommer växa, men också Trekantens möjligheter lyfts fram.

Även centrum ska utvecklas

Även inne i själva Kalmar kommer det att hända mycket. Det finns planer för att utveckla Djurängen till exempel, men i princip så ringas de flesta områden in. I planen ges en bild över hur det ser ut idag - och vilka utvecklingsmöjligheter som finns.

Tanken med översiktsplanen är att vara ett verktyg när politiker och tjänstemännen fortsätter att utveckla kommunen mer i detalj. Stadsarkitekt Staffan Lindholm visade upp bilderna för politikerna. Mängder av pilar knöt ihop olika område. I tillexempel den norra delen av staden går i planen nu en pil från öst till väst som beror på möjligheterna som bland annat Hansa City skapat.

– Det är det här som stadsplanering handlar om, säger stadsarkitekten, och pekar på hur de olika stråken skapas mellan kommunens olika områden.

I södra delen av staden, runt exempelvis Folkets park dras flera pilar.

– Här finns en enorm potential för kommunen, säger Staffan Lindholm.

Två nya begrepp kommer in. Södra staden och Västra staden. Den första är området Rinkabyholm som kommer kunna växa i och med omledningen av E22an. Det andra är Smedby där kommunen menar att det också finns mycket attraktiv mark.

Mycket arbete kvar

Men planen är just också en plan. Mycket är kvar att göra innan det som står i den också leder till förändringar i praktiken.

– Nu börjar egentligen det riktiga arbetet, säger tjänstemannen Eva-Lena Larsdotter, i föredragningen.

Merparten av de politiska inläggen var positiva. Det fanns invändningar kring detaljer men i huvudsak vann planen sitt gillande, även av de partier som brukar framställas som kritiker.

– Äntligen, det här borde gjorts för länge sedan, sa Inger Hilmansson (FP) som var glad åt att partiet fått vara med och kunna lämna sina synpunkter under processen. Bland annat har de haft synpunkter på stoppet för biltrafik på Kvarnholmen, som blivit mer tillåtande nu, vilket Hilmansson är nöjd med. Alternativet vore alltför drastiskt för handeln där, menar hon.

Stolt kalmarbo

– Man blir stolt när man läser den här översiktsplanen, att man är kalmarbo, sa Anna Thore, (MP), som bland annat gläds åt att planen tar fasta på hur vi kan dra nytta av att bo och leva i närheten av vatten, och hon gläds åt att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras inne i Kvarnholmen.

– Jag är lite orolig för att utvecklingsområdena för bostäder är för få, sa Jonas Lövgren (M), men påpekade ju att det är ett levande dokument som kan påverkas under tiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".