Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att veta varför man får reklam på mejlen

Publicerat måndag 3 november 2014 kl 14.52
Måste alltid finnas samtycke till utskick på förhand
(1:35 min)
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.

Det är vanligt att reklam skickas ut till e-postlistor, där din mejladress kanske finns med. Men hur din adress hamnat där kan vara svårt att få reda på, visar det sig när P4 Kalmar försöker ta reda på det.

Pling! Plötsligt dyker det ner reklammejl i din e-postlåda. Det är mejl som försöker få dig att köpa datormöss eller inbrottslarm. Ofta är mejlen riktade mot företag. Lite som de gamla reklammeddelanden som skickades ut via fax, förr i tiden.

P4 Kalmar har samlat på sig ett antal av de här reklammejlen och också ställt frågor till företagen som skickat ut dem. Var har de fått adresserna ifrån?

Det visar sig att det är svårt att veta hur mejladresserna har registrerats, eller varför. Från vissa företag får vi inga svar alls - andra skriver längst ner i reklammeddelandena att mejladressen någon gång skrivits in frivilligt.

Det är i stort sett omöjligt att få reda på när eller var adressen ska ha lämnats över frivilligt till företagen, om det nu stämmer.

Ett företag skriver att adressen är hämtad från Par Adressregister, som företaget Bisnode står bakom. Men när P4 Kalmar hör av sig till Bisnode, så säger de att adressen aldrig funnits med i deras register – och att det är fel av företaget att ange dem som källa.

Enligt Datainspektionen, en statlig myndighet som har koll på personuppgifter, är huvudregeln enligt marknadsföringslagen att man bara får skicka reklam till en e-postadress om personen samtyckt till det på förhand:

– Företagen måste ha laglig grund för behandlingen, säger Evelin Asplund som är jurist på Datainspektionen.

– Det kan vara att den som är registrerad givit sitt samtycke, men det kan också vara något annat skäl - till exempel efter en intresseavvägning.

Hon poängterar också att alla som fått sin mejl registrerad alltid har rätt att skriftligen motsäga sig att få den här typen av direktreklam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".