Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlandsbåtens inställda trafik hamnar inte i domstol

Publicerat tisdag 11 november 2014 kl 16.43
Skylt visar till färjan mot Västervik. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio
Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Konsumentverket har beslutat att inte gå vidare till Marknadsdomstolen i tvisten om Gotlandsbåtens bokningsvillkor. Men verket fortsätter att driva frågan om ersättning till drabbade resenärer.

Att Konsumentverket släpper frågan om bokningsvillkoren beror på att företaget under processens gång tagit bort vissa formuleringar om villkoren för ersättning vid inställd resa.

Konsumentverket har flera månader haft skriftväxling med Gotlandsbåten och vänt sig mot vad de ansett vara oskäliga avtalsvillkor för bokning av biljetter hos rederiet. Till en början skrev Gotlandsbåten att de resenerärer som fått sina resor inställda bara skulle kunna bli ombokade till Gotlandsbåten.

Efter påpekanden från Konsumentverket ändades texten till att bara hänvisa till en EU-förordning om passagerares rättigheter. Mer svårbergripligt för resenärerna, tycker Konsumentverket, men inte lika fel som de tidigare villkoren. Därför har de valt att inte driva det ärendet vidare till Marknadsdomstolen.

Samtidigt fortsätter Konsumentverket driva en grupptalan i Allmänna reklamationsnämnden för att Gotlandsbåten AB ska ersätta alla resenärer som drabbats av merkostnader när sommarens färjetrafik mellan Västervik och Visby ställdes in.

Konsumentverket vill nu att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ska rekommendera Gotlandsbåten att betala ersättning till alla konsumenter som köpt biljett av rederiet och som drabbats av skador på grund av den inställda färjetrafiken.

Gotlandsbåten har ställt in resor som motsvarar runt 40 000 sålda biljetter utan att enligt Konsumentverket erbjuda sina passagerare ombokning till en resa med jämförbara villkor utan extra kostnad.

Rederiet har tidigare hävdat att det inte funnits någon jämförbar resa att boka om till, eftersom Destination Gotlands turer inte trafikerar Västervik och att deras biljettpriser varit högre, på grund av högre hastighet. Men det finns inget stöd för det synsättet i EUs lagstiftning, skriver Konsumentverket.

Av de 20-talet anmälningar som kommit in till ARN och Konsumentverket framgår att Gotlandsbåtens kunder, förutom att de fått köpa dyrare färjebiljetter med Destination Gotland, också själva fått bekosta transporten mellan Västervik och Nynäshamn eller Oskarshamn. De har också fått hyra transportmedel på Gotland, fått stå för kost, logi och måltider som inte återbetalats vid avbokning och drabbats av förlorad arbetsinkomst och förlorad semester.

Om ARN beslutar att rekommendera Gotlandsbåten att ersätta alla resenärer som drabbats av merkostnader när sommartrafiken uteblev är det sedan upp till rederiet om de vill följa rekommendationen. Men bolag som inte rättar sig efter ARN riskerar svartlistning och många väljer av den anledningen att följa rekommendationerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".