Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu måste du ha vinterdäck

Publicerat måndag 1 december 2014 kl 09.23
Nu ska vinterdäcken på
(0:48 min)
Dubbdäck eller friktionsdäck är frågan.
Dubbdäcken är säkrast. Samtidigt är de sämre för miljön än dubbfria vinterdäck. Foto: Bertil Ericsson/TT.

Från och med måndagen den första december, måste bilen ha vinterdäck om vinterväglag råder. Men ska du ha dubb- eller friktionsdäck? Experten ger dig svar.

Du som bor i Mellan- eller Sydsverige, där det kanske inte alltid är snö och is, kan ha friktionsdäck.

Dubbdäck drar upp hälsofarliga asfaltspartiklar men minskar samtidigt risken för påkörningsolyckor och kan vara säkrare där det är riktigt halt.

Dubbfritt bäst i storstad

Ska du bara köra bil i en storstad - då är det dubbfritt som gäller. Men avstå från att använda centraleuropeiska vinterdäck. De nordiska är bättre enligt en ny studie.

Det är försäkringsbolaget Folksam som granskat 22 500 trafikolyckor under vintertid åren 2009-2013. Dessutom har ett antal motortidningars bromstester tagits med i studien.

Undersökningen visar att säkerhetsvinsten med dubbade däck är liten jämfört med de hälsofarliga partikelutsläpp som dubbarna orsakar.

– Vi kan se att det inte är motiverat att köra dubbat i storstäderna, oavsett om man har antisladd på sin bil eller inte, säger Anders Ydenius - trafikforskare på Folksam.

I undersökningen har trafikdata från 44 dubbade, 31 nordiska dubbfria och 11 centraleuropeiska däck granskats. Bromssträckor har jämförts på en rad olika vägunderlag.

Enligt försäkringsbolagets rekommendationer kan dubbfria vinterdäck användas i södra och mellersta Sverige om bilen har antisladd, annars bör man ha dubbat. Skillnaden i genomsnittlig bromssträcka är dock enligt studien ganska liten mellan dubb och dubbfritt.
I norra Sverige, där andelen barmark bara är nio procent i genomsnitt under perioden december-mars, rekommenderas dubbdäck. Dubbfria däck har 17 procent längre bromssträcka.

Studien avråder också från att använda centraleuropeiska däck.

– De har egenskaper som passar andra underlag än snö och is, säger Anders Ydenius.

Dubbat medför hälsorisker

Dubbar river loss små partiklar som riskerar att följa med inandningsluften ner i luftrör och lungor. Partiklarna kan försämra tillståndet för den som lider av astma eller lungsjukdomen kol.

Det finns ett samband mellan dagar med höga halter av grova partiklar i luften och ökad dödlighet, visar en studie gjord i Stockholm. 

Enligt en annan undersökning uppsöker fler människor öppenvården och läggs in på sjukhus under perioder då andelen slitagepartiklar i luften är stor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".