Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen betygsskräck för eleverna - trots ny rapport

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 18.02
Lärare: "vi måste bli bättre på att ge stöd och sätta tydliga mål"
(1:38 min)
Klassrum.
Klassrum. Foto: Katarzyna Korza/TT

Betyg kan göra mer skada än nytta. Det säger Vetenskapsrådet i en ny rapport. Det är de elever som får dåliga betyg som ofta påverkas negativt och allt för ofta ger upp.

Rapporten kommer samtidigt som Folkpartiet vill inför betyg i fyran. Men flera elever skulle faktiskt tycka var spännande. Alvin Lundell är en utav dem, och går i en fjärdeklass i Västervik.

– Det är klart man ser fram emot det och hoppas man ska få bra betyg.

Varför ser du fram emot det?

– För att man vill veta vad man får för betyg. Om det är bra eller inte.

Nicole Fristedt som också går i fyran tror också att betyg kan vara motiverande.

-- Jag skulle kämpa mer. Om jag får dåligt betyg i något vill jag förbättra det.

Tycker du ni borde ha betyg i fyran eller räcker det i sexan?

– Jag vet inte, det spelar ingen roll.

Någon betygsskräck hittar finns inte hos fjärdeklassarna. Men diskussionen om betygen och framför allt hur gamla skoleleverna ska vara innan de får betyg har pågått länge.

Enligt Vetenskapsrådets nya rapport så har betyg en negativ sida då elever med lite sämre betyg ger upp.

Samtidigt är betygen positiva för dem som lyckas bra - de är en morot att kämpa ännu hårdare. Men den negativa påverkan är ändå större enligt rapporten.

Sverker Thorén är mellanstadielärare i Västervik och med i Folkpartiets partistyrelse. Han själv har hela tiden varit emot att införa betyg i fyran nu och tycker att man borde utvärdera betygen i sexan mer innan man går ner i åldrarna.

Men han tycker att utvärderingar och betyg behövs i skolan men att vi måste bli bättre på att ge stöd och sätta tydliga mål för att hjälpa de elever som inte klarar sig så bra.

– Fokusera på de möjligheter som finns hos den eleven, och samtidigt kan du titta på konskapskraven och bryta ner dem till ett språk som barn förstår.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".