Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

För många teckentolkar – färre utbildningar behövs

Publicerat söndag 22 november 2015 kl 10.47
Teckentolken Maria Ehn: Kalmar är en vit fläck på kartan
(1:40 min)
Maria Ehn. Foto: Eric Porali
Maria Ehn. Foto: Eric Porali

Bara hälften av de teckenspråkstolksutbildningar som finns i Sverige i dag behövs. Det visar en ny utredning från Statskontoret.

Arbetsmarknaden är mättad, menar man, och säger att nedlagda utbildningar skulle innebära 20 miljoner kronor extra i statskassan varje år.

En klar majoritet av dagens teckenspråkstolkar har osäkra anställningar och jobbar deltid. Kalmar län är inget undantag.

– Ja, jag tror tyvärr att det är så i dag. Men så såg det inte ut på nittiotalet när jag var färdigutbildad. På den tiden skrek man efter oss, säger Maria Ehn som arbetar som tolk i Kalmar.

I dag finns det sju stycken teckenspråkstolksutbildningar i Sverige. Enligt statskontorets utredning behövs det bara två eller högst tre för att täcka det behov som finns. Maria Ehn menar att situationen i Kalmar län är problematisk på många sätt.

– Jag brukar säga att just Kalmar är en vit fläck på kartan. Det finns inte så mycket att göra här för döva personer. De söker sig istället till storstäderna och därför finns det både få tolkar och få döva i länet, säger hon.

Enligt utredningen har det så kallade Cochleaimplantatet blivit så effektivt att behovet av tolk kommer att minska drastiskt inom kort. Implantatet opereras in på barn som föds döva och gör att barnet kan uppfatta talspråk tillräckligt bra för att inte behöva tolk.

Implantatet har opererats in på 95 % av de nyfödda barnen sedan 2004.

– Jag tycker inte att det är hela bilden. I verkligheten så fungerar implantatet olika bra i olika situationer. Om man ska simma till exempel så kan man inte bada med implantatet. Sedan fungerar inte implantatet så bra i miljöer med mycket människor och ljud. Så personen kan fortfarande behöva tolk i skolan, säger Maria Ehn.

Inslaget är gjort i samarbete med Programmet för journalistik och medieproduktion vid Linnéuniversitetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".