Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arbetsmiljön osäker längs tågrälsen

Publicerat onsdag 25 november 2015 kl 06.30
"Vi måste ha ögonen öppna"
(1:34 min)
Natanael Sandescu sätter upp staket. Foto: David Baujard / Sveriges radio.
1 av 3
Natanael Sandescu sätter upp staket. Foto: David Baujard / Sveriges radio.
Natanael Sandescu är inte rädd för tågen som kör förbi. Foto: David Baujard / Sveriges radio.
2 av 3
Natanael Sandescu är inte rädd för tågen som kör förbi. Foto: David Baujard / Sveriges radio.
Kim Raymundsson, resursledare för företaget på platsen och ansvarig för säkerheten. Foto: David Baujard / Sveriges radio.
3 av 3
Kim Raymundsson, resursledare för företaget på platsen och ansvarig för säkerheten. Foto: David Baujard / Sveriges radio.

Trafikverket sätter upp flera mil säkerhetsstaket längs järnvägen mellan Emmaboda och Kalmar. Staketet ska göra det säkrare för allmänheten - men frågan är hur säkert det är för arbetarna där?

Det händer att arbetarna som sätter upp stängslet måste gå över spåren och det gäller att vara på sin vakt, för på sträckan vid Emmaboda så kör tågen lika fort som vanligt.

– Tågen kör fullt ut. Vi får anpassa oss efter dem och ha ögonen öppna, säger Kim Raymundsson, 20, som är resursledare för företaget på platsen och ansvarig för säkerheten vid rälsen.

Men det kan vara svårt att upptäcka tågen när det kör förbi i full hastighet.

– X2000-tåg är svårast för dem hör man knappt. Om man vet hur det låter så kan man upptäcka det ganska snabbt när det kommer. Men är man ny på jobbet så är man inte van vid ljudet och upptäcker inte ljudet lika snabbt, säger Kim Raymundsson.

Vid spåret har alla tio som arbetar med det två meter höga staketet reflexvästar och får dessutom inte jobba om det blir dimma.

När ett tåg närmar sig i drygt 100 kilometer i timmen så skriker den som är närmast, ofta någon mer erfaren, för att varna dem andra.

Natanael Sandescu, 20 år gammal från Rumänien arbetar här och berättar att han fått en säkerhetsgenomgång innan arbetet satt igång och säger att han inte känner osäker vid tågspåret:

– Jag är inte rädd även om det finns en risk, säger han.

När det kommer ett tåg vad gör ni då?

– Räcker upp handen och visar om det ser bra ut!

Trafikverket har bedömt det som ett säkert avstånd till rälsen att arbeta på och har därför inte sänkt hastigheten. Lokförarna känner också till var stängslet sätts upp längs sträckan.

– Vi har ju krav och regler över hur dem sköter sig och sen så har vi också arbetsplatskontroller, säger Anders Jansson, Trafikverket och projektledare för arbetet vid Emmaboda.

– Olyckor är ovanliga vid liknande arbeten och man tar säkerheten på allvar, tillägger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".