Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler efterlyser utbildning för att få köra fyrhjuling

Publicerat söndag 6 december 2015 kl 11.39
Bo Tolling "Det ser kanske inte så farligt ut..."
(1:16 min)

Fyrhjulingarna blir allt vanligare i Kalmar län. Samtidigt ökar antalet olyckor med fordonen som går fort och är tunga. Och nu efterlyser flera instanser krav på en förarutbildning.

– Det här är ett roligt fordon för många. Det ser kanske inte så farligt ut, säger Bo Tolling, trafikexpert och likaså författare på STR, Sveriges Trafikskolors riksförbund.

Polisen och sjukvården i länet har de senaste åren haft allt fler fyrhjulingsrelaterade olyckor att göra med, enligt statistik från Transportstyrelsen. Singelolyckor på allmänna vägar ser ut att vara vanligast. Det finns såklart även ett mörkertal när det gäller olyckor, som inte blir inrapporterade. Varje år dör omkring tio personer i olyckor med fyrhjulingar över hela landet.

De har kraft, är ofta kvicka, har en vikt på flera hundra kilo, och föraren sitter i stort sett lika oskyddad som på en motorcykel. Många verkar i dag se fyrhjulingen allt mer som både nöjes-och arbetsredskap, och blir vanligare och vanligare hos bland annat bönder och skogsägare.

Behörighetskraven och reglerna för de olycka "klasserna" ser väldigt olika ut. Allt från Am-körkort, traktorkort, B-körkort mfl. Transportstyrelsen har under året lyft frågan om ett särskilt utbildningskrav för alla fyrhjulingsklasser. Alltså förarprov med just fyrhjuling. I dag finns bara en sådan för de så kallade "terränghjulingarna", typen som inte får köras på allmänna vägar.

Bo Tolling på STR tror att många av olyckorna beror på okunskap, och att en sådan utbildning vore bra.
– Det är ju inte fordonens fel och inte förarnas fel, utan det är erfarenheten att hantera fordonet som det är fel på.

Tom North säljer fyrhjulingar i Kalmar och tycker att det även ska bli ett hjälmkrav för terränghjulingarna (ej vägregistrerad). Det är den enda "fyrhjulingsklassen" där det inte finns något sådant krav. 

– Det tycker jag. Man är rätt så oskyddad där man sitter. Vad som helst kan hända.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".