Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bromma flygplats blir kvar

Uppdaterat tisdag 22 december 2015 kl 09.46
Publicerat tisdag 22 december 2015 kl 06.05
Anna Soltorp, regionchef Sverigeflyg: "Mest glad för Kalmars skull"
(3:22 min)
Kalmarflygs regionchef Anna Soltorp. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio. Till höger: Ett flygplan av modell ATR-72. Foto: Sverigeflyg.
Kalmarflygs regionchef Anna Soltorp. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio. Till höger: Ett flygplan av modell ATR-72. Foto: Sverigeflyg.

Bromma flygplats blir kvar och därmed hotas inte Kalmarflygs trafik mellan Stockholm och Kalmar. Regeringen har lagt ner utredningen om flygplatsens framtid.

Beslutet fattades av regeringen i fredags efter att en majoritet i riksdagen med de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna tydligt sagt nej till att frågan om flygplatsens framtid utreds över huvud taget.

Det innebär att riksdagen inte har samma åsikt som majoriteten av lokalpolitikerna i Stockholms stad, som tycker att Bromma är en dålig plats att ha en flygplats på, det skriver Dagens Nyheter idag.

Utredningen kom till stånd på begäran av lokalpolitikerna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, är mest bekymrad över konsekvenserna för bostadsbyggandet.

– Det handlade om att utreda förutsättningarna för att skapa ett stort antal bostäder i Stockholm - och bostadsbristen är vårt största problem. Så beslutet hämmar Stockholms utveckling, säger han till TT.

Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) gillar inte att regeringen tvingats böja sig för riksdagsmajoriteten:

– Riksdagen borde inte lägga sig i regeringens utredningsmakt, vilket (riksdagens) konstitutionsutskott delvis håller med om.

Anna Soltorp, regionchef på Sverigeflyg, är däremot glad idag.

- Det är fantastiskt skönt att höra att vi inte behöver gå runt med en klump i magen, säger hon till P4 Kalmar idag, och syftar på de stora kapitalinvesteringar som ägaren gör i en mer miljövänlig flygplansflotta.

Hon säger samtidigt att hon är mest glad för regionens skull, eftersom hon var med och startade Kalmarflyg som numera ingår i den större koncernen.

- Vi startade ju Kalmarflyg för att de som bor här ska kunna komma till och från jobb och hem och kunna flyga på bra tider för en bra peng, säger Anna Soltorp.

Hon pekar på att just Bromma flygplats innebär att resenärer från landsbygden som inte ska till centrala Stockholm kan ta sig effektivt till och från möten och konferenser bland annat. Samtidigt är hon medveten om kritiken lokalt mot placeringen.

- Jag kan ju inte vifta bort den, och säga att den är helt felaktig men då kommer sådana här saker in som de nya flygplanen vi investerar i. Som bullrar hälften så mycket. Och det är inte så lätt att man kan ställa tusentals bostäder mot att människor från landsorten ska kunna ta sig till Stockholm, det är betydligt mer komplext än så, säger Anna Soltorp till P4 Kalmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".