Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bränslet i KLT:s bussar tål inte kylan

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 17.51
"När det blir väldigt, väldigt kallt blir det trögflytande"
(1:08 min)
Buss KLT Västervik resecentrum. Foto: Johanna Lindblad Ahl/Sveriges Radio
Foto: Johanna Lindblad Ahl/Sveriges Radio

Fyra bussar, två av dem skolbussar, blev stående i dag på morgonen. Bränslet de körde med, som är ett rapsbränsle, klarade helt enkelt inte de låga temperaturerna.

– När det blir väldigt, väldigt kallt så blir den trögflytande och då blir det dålig funktionalitet av bränslet, säger Karl Johan Bodell som är trafikdirektör på Kalmar Länstrafiken, KLT.

För 3-4 år sedan hade KLT likadana problem under en period med sträng kyla. Då fick man tömma bussarnas bränslesystem och fylla på med vanlig diesel.

Efter det höjdes dock kvaliteten på bränslet, man använde helt enkelt raps av bättre kvalitet. Men efter ett byte av rapsleverantör kom kylkänsligheten tillbaka.

Lösningen den här gången blir troligen att tanka upp bussarna med syntetisk diesel – ett helt nytt bränsle som har samma miljöpåverkan som biogas. Det är också samma bränsle som bussarna till stor del kommer köra på från nästa vår när en ny upphandling börjar gälla.

– Det finns även entreprenörer som i dag ska göra på raps som kör på hbo, vilket är fullt godkänt, så man kommer nu undersöka möjligheten att succesivt få över fordonen på hbo redan nu, säger Karl Johan Bodell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".