Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisens ledningscentral har svårt att hinna med 112-samtalen

Publicerat tisdag 3 maj 2016 kl 13.39
Marie Jarnerus, chef för polisens regionledningscentral
(0:43 min)
Marie Jarnerus
Sveriges Radio och Polisen.

Polisens regionledningscentral i Malmö har svårt att hinna med alla samtal. Därför är väntetiderna för dig som ringer 112 och vill larma polisen om ett pågående brott längre än vanligt.

Du som ringer larmnumret 112 och vill komma till polisen, kanske har märkt att du får vänta längre än vanligt.

Regionledningscentralen för hela polisområde syd har problem att hinna med när det är många som ringer, förklarar Marie Jarnerus, chef för regionledningscentralen.

– Det är vissa toppar som gör att det är fler som ringer samtidigt, till exempel om det är en större trafikolycka, och då blir det svårare att ha samma korta tid som vi har övrigt. Det minsta lilla bemanningen är kort, så kan det bli lite längre väntetider om det är många samtidigt, säger Marie Jarnerus, chef för regionledningscentralen i polisområde syd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".