Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gemensam press på Trafikverket om järnvägen

Publicerat torsdag 9 juni 2016 kl 06.47
Ulf Nilsson (S): "I regionbildningen är banorna en del av funktionen"
(1:24 min)
Kustpilentåg. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.

Kalmar län och Region Östergötland går nu ihop och sätter större press på Trafikverket om att rusta upp Stångådals- och Tjustbananorna.

I ett gemensamt dokument påpekar de båda länen att det krävs en rejäl upprustning av järnvägsbanorna. Framförallt framhåller de att i och med den troliga regionbildningen mellan Småland och Östergötland om några år kommer järnvägen och snabbare kommunikationer att bli viktig.

– Vi är överens mellan våra parter att när vi ska bilda gemensam region så ska den blir flerkärnig, vilket innebär att vi kommer ha olika funktioner på olika ställen i den här regionen och det kräver att regionen blir funktionell. Då är de här banorna en del av det, säger Ulf Nilsson ordförande i Kalmar läns trafikstyrelse. 

Det Kalmar län och Region Östergötland vill få Trafikverket med på är en satsning på järnvägen på sträckorna mellan Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping.

Tidigare har inte Östergötland varit lika intresserade, men med ny trolig regionbildning med Småland blir arbetsmarknadsregionerna större och då måste allt hänga samman mer.

På fredag träffas länen och Trafikverket i det sista mötet kring den åtgärdsvalstudie som gjorts – och det är då man lämnar över det gemensamma kravet. 

– Nu går vi in i samtalet på fredag med Trafikverket och ger dem det här gemensamma pappret och då räknar vi med att kunna föra de samtal som vi måste föra nu.

Vad innebär det?

– Det innebär att vi måste nog börja diskutera i vilken takt och på vilket sätt kan man förbättra de här två banorna för att göra dem trafiksäkrare, snabbare och bättre, säger Ulf Nilsson.

De båda länen har gemensamt kommit fram till att just järnvägen och en upprustning av den är något man vill prioritera eftersom det handlar om större arbetsmarknadsregioner om och när man bildar en större region mellan Småland och Östergötland.

De här båda järnvägsbanorna som är i dåligt skick och går långsamt har man pratat om i många år, vad är det som säger att det kommer hända något nu?

– Det nya som sker är att vi får en större region som ska bli funktionell och det är det största motivet till att vi tar ett par steg framåt i den processen, säger Ulf Nilsson.

Allra helst vill man se en elektrifiering av järnvägen, men en billigare medelväg som är tänkbar är att rusta upp rälsen och sedan kunna köra betydligt fortare med biogaståg, för att om möjligt elektrifiera i ett andra steg.

För Västerviks del är det viktigt att det börjar hända saker och att man har gemensam syn mellan länen äntligen säger Tomas Kronståhl (S) som är kommunalråd i Västervik:

– Det är en överlevnad för att få en fortsatt tillväxt i Västerviks kommun på längre sikt, för jag är helt övertygad om att vi måste bilda större arbetsmarknadsregioner och då är Tjustbanan oerhört viktig för oss. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".