Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få konsumentvägledare i länets kommuner

Publicerat fredag 30 september 2016 kl 18.20
Har du koll på dina rättigheter som konsument?
(1:30 min)
Symbolen för svenska kronor. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio
Har du koll på vilka rättigheter du har? Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

Alla är vi konsumenter! Men visste du att du har flera lagar och rättigheter att luta tillbaka dig på?

Av Kalmar läns 12 kommuner så är det fyra som har en egen konsumentrådgivare. Resterande köper in en rådgivartjänst från andra kommuner.

I Sverige så är det bara 30 kommuner som inte alls erbjuder någon konsumentrådgivning och två av dom ligger i länet – Borgholm och Mönsterås.

I Mönsterås kommun säger att det är en tjänst man har diskuterat men att man inte måste erbjuda tjänsten och att de då har valt att inte göra det. I Borgholm säger man att man är en liten kommun som i nuläget inte har möjligheten att erbjuda den typen av tjänst.

Båda kommunerna hänvisar till Hallå Konsument som alla kan ringa till och ställa frågor.

Men vad kan en konsumentrådgivare göra för dig då?

Leif Holmström är konsumentrådgivare i Kalmar kommun.

Min främsta uppgift är att vara rådgivare, att hänvisa till att man kan göra si eller så.

Den lag som många inte känner till är distansköplagen, där du som konsument har rätt att ångra dig 14 dagar efter att du gått med på ett avtal eller köpt något via internet eller telefon.

– Då kan man ångra det här avtalet som man har gått in i. Det hjälper jag väldigt många med. Nu i år och framför allt i sommar så är det väldigt många äldre som har råkat illa ut.


Här är lagarna som skyddar dig som konsument:

Marknadsföringslagen – Marknadsföring måste vara tydlig. Reglerar den "första flörten" som försäljaren eller företaget har med dig som konsument. Till exempel får inte en butik har rea hur länge som helst.

Konsumentköplagen – Reglerar hur företag ska uppföra sig. Till exempel har du som konsument rätt till återköp. Den här lagen är tvingande.

Distans- och hemförsäljningslagen – Är du i ditt hem eller på en plats där du inte hade planerat ett köp så är du mindre skyddad. Därför har du alltid då rätt till 14 dagars ångerrätt. Blir allt viktigare i dag då vi handlar allt mer på internet.

Rådgivningslagen – Gäller när företag ger konsumenter råd om hur de ska placera sina pengar. Bland annat måste rådgivaren ha tillräcklig kompetens och alla råd ska dokumenteras.

KÄLLA: Konsumentverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".