Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisens nya kontaktcenter invigs

Publicerat fredag 28 oktober 2016 kl 11.52
Man som ringer i telefon och polishus.
Foto: Nick Näslund/Mathilda Gustafsson/Sveriges Radio

I dag invigs det nya kontaktcentret som ska ge kortare kötider när man ringer polisens anmälningsnummer 114 14.

Tidigare problem med långa telefonköer till polisen ska nu lösas med det nyinvigda kontaktcentret i Kalmar.

Det är ett tjugotal nyanställda personer som har utbildats för uppdraget att ta emot samtal i regionen. Tidigare har Lina Isaksson Funke, som är gruppchef för kommunikationsavdelningen hos polisen i region Syd, sagt till P4 Kalmar att detta också innebär en bättre lokal förankring.

– Det som blir nytt också är att vi kommer att jobba med regionala köer. Tidigare har det varit att du kan hamna var som helst i Sverige när du ringer, men när verksamheten dras igång här så kommer de som ringer här ifrån att få prata med en operatör som finns i våran region.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".