Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#Skoldusch

Skolan som satsade på att få fler att duscha efter gympan

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 11.01
P4 Kalmars besöker Ellen Keyskolan – hör elever och rektor berätta
(8:00 min)
Daniel Dolk.
Foto: Leif Johansson/Sveriges Radio

Det går att få elever att gå på gymnastiken och duscha efteråt. Det har man visat på Ellen Keyskolan i Västervik, som P4 Kalmars reporter besöker i dag.

En stor undersökning gjord av Sveriges Radio P4:s reporternätverk, där P4 Kalmar ingår, visar att många elever inte duschar efter gymnastiken. Äckliga duschar, ont om tid och rädslan för att bli smygfotograferad är några av orsakerna som eleverna anger.

Men Ellen Keyskolan i Västervik är ett exempel där man lyckats få eleverna att både gå på gymnastiken och duscha efteråt.

Där har man satsat på duschbås där eleverna kan stänga en dörr om sig i duschen men också på annorlunda gymnastiklektioner som ska locka alla elever.

Daniel Dolk är rektor på skolan men var gymnastiklärare när man gjorde om lektionerna och ordnade duschbåsen.

Vi träffar honom i omklädningsrummet efter att en sjundeklass haft lektion på morgonen.

Det är bänkar utmed väggarna. Krokar att hänga kläderna på, ett stort öppet golv och så duschrummet med fem duschkabiner där eleverna kan stänga dörren bakom sig.

– I stället för att ha stora öppna ytor när man duschar har vi, för sju år sedan ungefär, skaffat duschbås, där man kan stänga in sig och låsa dörren och inte vara orolig för att bli tittad på, säger han.

Daniel Dolk har fått prata mycket om vad man gjort på Ellen Keyskolan. Och även om han inte tror man kan bygga bort otryggheten utan också måste jobba med attityder och bemötande så är det ett steg på vägen.

Han tror att andra skolor kan göra samma sak som man gjort på hans skola. Att få eleverna att både gå på gymnastiklektionerna och duscha efteråt.

– Det är jag övertygad om, men det kräver en del engagemang. Dels från skolledning och dels från de idrottslärare som jobbar att var lite förändringsbenägna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".