Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Musik och humor ska locka till Hultsfred

Publicerat onsdag 16 november 2016 kl 17.42
Malin Albertsson om Hultsfreds musikvideo: "Vi behöver sticka ut"
(1:10 min)
Fyra personer framför en vägskylt med texten "Hultsfred".
En bild från den reklamfilm som ska locka människor till Hultsfred. Foto: Hultsfreds kommun

Hultsfreds kommun har tagit ett nytt grepp för att locka människor att bo och arbeta i kommunen.

Musikvideon There's Music in the Air (Hultsfred Anthem) (OBS, extern länk) gör något av en succé på kommunens Facebooksida. Efter mindre än ett dygn hade videon visats över 100 000 gånger, enligt Facebooks sätt att mäta. Låten framförs av gruppen Infallet, med hjälp av mängder av lokala statister.

– Vi konkurrerar med 289 andra kommuner i Sverige om både rekryteringar och invånare. Vi kände att vi behövde göra någonting som sticker ut, säger turism- och informationschefen Malin Albertsson.

Hon ser videon som en kärleksfull och humoristisk hyllning till landsbygden, med textens beskrivningar av ofta banala och vardagliga händelser.

Vi har inga trafikköer och det är vi stolta över.

En del av kommentarerna till videon kritiserar textraden "Festivalen's long gone now". De påpekar att det arrangeras flera festivaler varje år, även om den stora Hultsfredsfestivalen är nedlagd. Malin Albertsson menar att tanken är att låten ska belysa just detta.

– Musiken har satt – och sätter – sin prägel på vår kommun. Och musiken ligger i luften hela tiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".